Zonele gri din marketing – prea multe statui

În marketingul şi business-ul românesc sunt foarte multe zone gri sau chiar negre, de care se aud puţine lucruri. Situaţiile se regăsesc şi în pieţele mai dezvoltate, dar proporţiile sunt mai mici. Se vorbeşte puţin despre ele, deşi în multe cazuri au o importanţă şi o influenţă mult mai mare decât se crede la prima vedere.

“Percepţia este egală cu realitatea” – o expresie care am simţit de multe ori pe pielea mea cât este de adevărată şi uneori dureroasă. O problemă pe care o avem noi românii este să ne blamam în mod constant şi hotărât realizările(alea rare şi puţine) în timp ce ridicăm în slăvi exemplele din vest.

Am văzut prea multe studii de caz sau prezentări în care se aduceau ode unor branduri cunoscute, evidenţiind doar ceea ce se vede în faţă la un nivel superficial. Este cazul să privim lucrurile un pic mai în profunzime.

Merită să îţi calci principiile şi ceea ce reprezinţi pentru benficii temporare?

Se pare că da. Ne-o dovedesc foarte multe branduri celebre, elogiate, care odată intrate pe piaţa din România şi-au resetat valorile pentru beneficii de moment. Mă gândeam zilele trecute la IKEA şi preţurile lor duble pe piaţa autohtonă faţă de cele din US spre exemplu. Din câte ştiam IKEA a devenit ce este prin poziţionarea preţuri accesibile – este esenţa brandului şi auzi acest lucru repetat obsesiv şi lăudat. Ivan tot merge în maşina lui de câteva sute de dolari deşi averea este de câteva miliarde.

Judecând la rece, IKEA îşi calcă principiile, valorile şi esenţa brandului pentru beneficii temporare. Se merită? Dacă te uiţi la profituri şi judeci într-un anumit fel ai spune că da, dacă te uiţi la principii şi etică ai spune nu. Situaţia se repetă în foarte multe cazuri şi circumstanţe, au fost multe branduri poziţionate low din US care au profitat de complexele unei generaţii trăite sub comunism şi au obţinut profituri umflate oferind aceleaşi produse cu o poziţionare “high” . McDonald’s e alt exemplu care îmi vine acum în minte, au profitat mult în primii ani pe piaţa românească. Din zona IT, Microsoft şi Apple sunt 2 exemple care îmi vin în minte cu suficiente iniţiative gri, construite atent şi discret.

Toleranţa şi ascunsul sub preş

De ce se vorbeşte atât de puţin despre zonele gri şi despre momentele când o companie sau un brand îşi încalcă cu bună ştiinţă principiile? Poate din lipsa de informaţii, nepăsare sau pur şi simplu pentru că nu dorim să ne distrugem nişte idoli de pe piedestal. Dacă şi ei fac marketing şi business aşa atunci la ce rămâne să ne uităm ( sunt destule altele credeţi-mă ).

Cred însă că suntem prea toleranţi, uşor de influenţat şi manipulat. Cred că ar trebui să ne folosim mai des puterea de a comunica şi de a impune o părere taxând un brand care te tratează “smechereşte”. Brandurile sunt ale consumatorilor şi datorează totul consumatorilor, ar trebui să ţină minte mai des asta.

Şi pe final un îndemn: să nu mai ridicăm statui unde nu este cazul, să nu ne lăsăm influenţaţi de percepţii şi o politică de comunicare abilă. Degeaba ai o statuie dacă piedestalul e din lut poleit.

Facebook comments

5 Comments

Leave a Comment
  1. Cred ca suntem inca, noi consumatorii, naivi! Imi aduc aminte ce isterie a fost cand s-a deschis IKEA. Nu mai conta ca e mai scump…toata lumea era innebunita sa isi ia tot felul de chestii de acolo.

    Eu sunt fan Decathlon. L-am vizitat de mai multe ori in Franta si mi-am cumparat o gramada de chestii de munte super misto, super bune la preturi decente. Am fost foarte fericita cand am aflat ca se deschide si la noi…insa am asteptat deschiderea cu teama ca si ei vor proceda ca toti ceilalti: preturi cu cel putin 10% mai mari la aceleasi produse. Si asa a fost! Le-am recunoscut!

    La Humanic si C&A la fel! De ce? Pentru ca nu e prost ala care cere ci ala care da! Cati sunt cei care sesizeaza ca isi incalca de fapt valorile brandului? Prea putini. La noi inca domneste snobismul si dorinta de “show-off”…si atunci bunii manageri intelegatori ai dorintelor clientilor de ce sa nu le ofere ceea ce isi doresc? Ar incalca un principiu de business nu?

    Mi-a placut mult articolul tau!

  2. Ai dreptate, dar pana la urma cine mai tine cont de etica? Toata lumea urmareste profit cu orice pret, pune consumatorul pe locul 2 si-si rezerva locul 1 pentru ei insisi. Apropo de asta, cred ca ar fi interesanta o campanie de marketing care sa spuna cam asa: “Noi suntem pe locul 2, pentru ca locul 1 e al tau”.

  3. Toate afacerile au ca scop final profitul, iar pe parcurs se poate intampla ca dorinta de profit sa incalce toate principiile. Insa clientul are posibilitatea de a alege, iar daca ajungi sa nu-ti mai respecti clientii, vei pierde.

  4. @Ioana: dreptate 100% . Mulţumesc pentru vorbele bune ;)

    @Ciprian: ok, companiile nu sunt interesate de etică. Dar consumatorii ar trebui să fie, mai ales când vine vorba de banii lor şi de promisiuni încălcate

    @Mugur: marketingul şi businessul au multe zone gri, e uşor să te pierzi în ele. Mulţi consumatori români sunt departe de a-şi cunoaşte drepturile.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>