Unde moare un proiect de marketing online(şi soluţii de reparare)

photo by Nima…

Este dificil să lucrezi în servicii în România, este dificil să lucrezi în project management, este dificil să lucrezi proiecte de marketing online. Un proiect poate muri uşor în foarte multe moduri, o să concentrez în continuare pe câteva dintre cele mai întâlnite situaţii şi modul cum pot fi depăşite.

CEO(fondator), top management

La nivel de top management un proiect poate muri înainte de a se naşte. Este greu să propui şi să fie acceptată o acţiune de marketing online. Greutatea de adaptare la nou, minimizarea riscurilor şi împotrivirea asupra inovaţiilor sunt situaţii foarte des întâlnite. Încrederea în mediu este un alt impediment major.

Soluţii: experienţă în domeniu sau în zone adiacente, garanţii, recomandări, construirea încrederii. O carte jucată greşit de mulţi este apelarea la raţiune şi prezentarea cifrelor. În multe cazuri, adevăraţii declanşatori ai unei decizii sunt de natură emoţională. Un simplu: “competiţia are/competiţia nu are şi de aceea…” pot convinge mai bine decât 2 pagini de analize matematice care justifică clar o investiţie.

Buget

Banii sunt un subiect delicat în orice situaţie. Niciodată nu vor fi de ajuns, iar situaţia asta e întâlnită şi în cazul companiilor mari, solide. Problemele legate de buget pot apărea în momentul lipsei de încredere, când sunt luate în considerare informaţii din exterior, scoase din context. O altă problemă clasică: căutarea soluţiei rapide, ieftine şi performante, care binenţeles nu există(e una din axiomele vieţii, nu înţeleg de ce atât de mulţi încă sunt în cautărea ei).

Soluţii: nu încerca să realizezi un proiect sub-bugetat. În majoritatea cazurilor se ajunge la eşec, frustări, consum enorm de energie, nemulţumirea profundă a uneia sau ambelor părţi. Decât să realizezi 6-70% dintr-un proiect propus iniţial, mai bine execuţi excelent 30% din proiect, concentrând resursele în zonele care aduc cele mai bune rezultate. O altă soluţie este să demonstrezi prin proiecte mai mici, cu bugete pe măsură şi apoi să creşti proporţional.

Briefing

Am întâlnit mult prea multe situaţii în care briefingul nu cuprinde informaţii elementare. Informaţii de bază despre audienţă(demografice, de ce preferă brandul), despre obiectivele şi strategia companiei. Inevitabil, un proiect care ia naştere în aceste condiţii e sortit eşecului.

Soluţii: nu lucra fară totalitatea informaţiilor necesare. Contractează iniţial, semnează NDA şi tot ce mai este nevoie. Fii ferm pe poziţie şi nu accepta un compromis, va duce către groapă întregul proiect.

Viziune diferită: management, marketing, echipa dezvoltare

Managementul doreşte un website care să cuprindă întreaga strategie online a companiei. Marketingul doreşte ceva modern, în stilul 2.0, cu multă culoare, care să reprezinte brandul. Managerul IT vrea un site care să funcţioneze pe PHP 3, un update la server e greu de efectuat. Echipa de dezvoltare vrea o soluţie specifică pentru obiective stabilite. În momentul în care viziunea fiecărei părţi implicate în proiect este diferită, rezultatul va fi un elefant roz cu picioare de căprioară, care nu are o personalitate solidă şi nu rezolvă absolut nici o problemă.

Soluţii: fiecare parte implicată îşi asumă în proiect doar decizia asupra acelor decizii în care au nivelul cel mai mare de expertiză. Ideal echipa de dezvoltare va lucra pe obiective oferite de management, ţinând cont de specificaţiile marketingului şi respectând regulile mediului digital, în care au expertiză. Contractarea iniţială trebuie să fie fermă, finală şi trecută pe hârtie.

Viteza de colaborare

Interdepenţele care apar într-un proiect pot prelungi un deadline cu 10 zile de la un răspuns întârziat cu o zi. Întârzierile sunt inerente şi apar de regulă din cauza lipsei de organizare şi estimare corectă a resurselor.

Soluţii: estimarea corectă, realistă, atentă a resurselor de timp/energie/disponibilitate. Lucrul în iteraţii scurte, feedbackul constant, stabilirea comună a aşteptărilor legate de protocolul de comunicare şi colaborare.

Content

Locul unde mor majoritatea proiectelor, după o estimare superficială a eforturilor implicate. Textul este uşor de scris, materiale foto şi video avem din belşug, broşura de companie e stufoasă. Altă problemă este lipsa de înţelegere asupra necesităţii materialelor, catalizate de o echipă de dezvoltare care nu ştie să ofere argumente coerente.

Soluţii: externalizarea serviciilor. Procesul de colaborare se bazează pe iteraţii rapide. Contractarea iniţială trebuie să fie foarte fermă şi argumentată. După caz, penalizări/limitarea răspunderii pentru întârzieri.

Monitorizare & Optimizare

Avem proiectul/campania, a fost atât de dificil de lansat, bine că am finalizat. Putem să stăm liniştiţi şi să mai citim un raport de trafic după o lună sau două. De obicei apar în permanenţă urgenţe mai importante, deşi ziua de lucru are 12 ore nu mai există timp şi pentru evaluare.

Soluţii: stabilirea clară de obiective şi indicatori de performanţă(KPI). Stabilirea şi respectarea unei rutine continue de monitorizare, testare şi optimizare. Rezultatele finale pot creşte de la 5 la peste 1000%, folosind aceleaşi resurse în proiect.

Bonus: analiza post campanie

Sunt suficiente cazuri în care fiecare campanie sau proiect se construieşte de la 0. Fiecare informaţie despre comportamentul utilizatorilor, ce funcţionează, detalii de fineţe, etc. a costat resurse importante. Orice acţiune nouă ar trebui să valorifice la maximum toate resursele existente, care au costat bani(de multe ori nu puţini).

Tu cu ce ai mai completa lista? Provocări şi soluţii aferente…

Facebook comments

8 Comments

Leave a Comment
  1. Francezii stau mult mai bine decat noi, pe partea de marketing online. Romanii inca mai prefera cantitatea, in fata calitatii
    Noi… mai avem de mancat mamaliga, pana ne va intra in sange “religia” lucrului bine facut. :)

  2. @Ionut: istoric vorbind, sunt destul de puţine exemple care să te contrazică

    @Pgl: da, dar 2 proiecte realizate excelent pot aduce mult mai mult decât 10 abandonate la jumătate

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>