Tot aduci valoare la masă. Sau nu câştigi…

photo by AMagill

Pentru a impune brand sau o strategie de marketing ai nevoie de unul din 2 lucruri:

- bugete/bani/cash

- valoare reală pentru oameni

Ţin să îi contrazic pe puritanii care prevăd curândă moartea “interruption marketing-ului” şi cred că doar valoarea, etica, permisiunea, relevanţa, etc. funcţionează. E o judecată periculoasă, care nu se aplică încă la nivelul unei întregi economii(deşi sunt industrii care chiar nu mai pot funcţiona aşa).

Intruziunea merge. Intruziunea aduce rezultate. Intruziunea vinde, aduce rezultate şi cifre. Da, da puteţi să aruncaţi cu roşii în marketerii şi advertiserii care gândesc campaniile alea, dar dacă plecăm de la obiective au dreptate. Oamenii vor cumpăra brandurile care îi pot enerva iniţial, mai ales într-o Românie care îneacă lipsa de direcţie copiind trenduri.

Există o singură condiţie, însă una importantă

Tehnicile bazate pe întrerupere, care vorbesc despre brand şi nu despre nevoile sau dorinţele consumatorului costă. Şi costă foarte mult. Trebuie să ajungi la o frecvenţă critică, către o masă suficientă de oameni, pe suficiente canale media. Iar asta solicită sume care nu sunt accesibile multora.

Mă gândeam de curând la exemplul COSMOTE, un brand cu o evoluţie bună, care a trecut recent pe profit, cu un număr de peste 6 milioane de clienţi. Mai ţii minte câţi i-au înjurat sau blamat când au investit peste 15 milioane de euro în prima campanie de publicitate? Câţi le-au prezis moartea, în timp ce ei îşi urmăreau obiectivele.

Marketingul bazat pe întrerupere funcţionează. Dar, condiţie absolută, trebuie să ai suficiente resurse pentru aţi permite să mergi pe drumul ăsta.

Mai sunt şi alte soluţii în afară de bugetele uriaşe?

Da, mai există o soluţie. Mai puţine eforturi financiare dar mai multă implicare, mai mult respect faţă de oameni, de dorinţele lor. O cale dificilă, în care trebuie să fii creativ, să îţi pese cu adevărat, să îi pui pe ei în faţă. Şi să crezi în asta din tot sufletul, oamenii simt mai repede decât ai crede.

Sunt multe exemple care au reuşit în acest mod. Zappos, vândut pe aproape un miliard către Amazon este unul dintre ele. Ştiu şi eu câteva cazuri, unul dintre ele este o cafenea pe care o iubesc în Iaşi şi de care îmi aduc aminte frecvent. Dacă l-ai vedea pe “patron” şi modul în care se comporta cu fiecare client ai înţelege de ce.

O cale de mijloc există?

Pentru companiile care încearcă şi iniţiative “umane”, lucrurile s-ar putea să meargă. Pentru o companie care nu îşi permite să jongleze cu acele bugete încercările vor duce iremediabil la eşec. Între extreme este doar deşert…

Un client mă întreba de curând cum poate câştiga clienţi prin social media şi nu numai. Răspunsul este simplu: adu valoare. Adu valoare continuă, adu informaţii, soluţii, utilitate, fii aproape de audienţa ta şi rezolvă-le problemele. Nu aştepta rezultate în 3 zile, nici într-o lună, poate nici într-un an. Dar la un anumit punct vei atinge acea masă critică, acel punct de inflexiune de unde urmează creştere mult mai rapidă şi recunoaştere. Punctul pe care companiile mari îl pot atinge mai rapid cu mulţi bani. Seth Godin spunea recent că blogul lui a început să aducă rezultate doar după 4 ani de eforturi zilnice continue, susţinute. Eşti dispus să aştepţi atât?

Ce poţi aduce noi la masă?

Poţi aduce bani. Sute, milioane sau zeci de milioane de Euro. Valoare tradusă în bani. Sau poţi aduce valoare adevărată pentru audienţă, poţi aduce eforturi relevente pentru a le îndeplini dorinţele. Varianta 2 necesită răbdare, creativitate, dedicare şi eforturi inumane. Totuşi este singura cale care le da o şansă companiilor medii, mici şi noi.

Oricum ar fi tot trebuie să aduci valoare la masă. Calea de mijloc nu există şi îţi va aduce doar iluzia unor victorii de moment până la marea dezamăgire.

Ce soluţie alegi? Care e valoarea pe care o aduci la masă?

Facebook comments

4 Comments

Leave a Comment
  1. Eu aleg solutia ce presupune mai multa implicare. Doresc ca toti sa ofere mai multi clientilor lor si deci merg pe acest principiu si sper sa fiu luat drept exemplu. Romania e plina de oameni care vor sa se imbogateasca pe spinarea altora. Eu sunt de acord cu gandirea asta ca trebuie sa aducem ceva nou, si asta e valoarea de care zici tu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>