strategie-in-online

Strategie în online: cum să îţi atingi obiectivele, să ai un ROI bun şi să te fereşti de falşii “consultanţi” şi “experţi”

Acum ceva vreme am fost invitat să susţin o prezentare despre strategie în online la Onlined – şcoala de marketing digital. Am prezentat viziunea mea asupra strategiei: cum ajungem din punctul în care suntem acum în punctul în care vrem să fim într-o anumită perioadă de timp şi având resurse limitate la dispoziţie.

Şi pentru că vorbeam unor tineri, încă în formare şi care nu ştiu sau nu înţeleg realităţile pieţei locale am adăugat şi câteva informaţii absolut necesare. Am început prezentarea vorbind despre cele 2 şcoli de marketing care au apărut în România şi internaţional: Vanity School vs The Real Deal school.  În .ro enorm de mulţi specialişti, consultanţi, experţi şi oameni de agenţie fac parte din prima categorie.

Sloganul principal al Vanity School este: să avem o prezenţă bună şi să ne atingem obiectivele. Pare totul în regulă dar amănuntul crucial este că nu se defineşte concret şi măsurabil ce înseamnă o prezenţă bună şi ce obiective chiar sunt relevante pentru un business sau brand.

Şcoala The Real Deal are o abordare mult mai spartana şi mai dificilă: încercăm până obţinem rezultate relevante. Ştim ce investim şi ştim ce obţinem.

E mult mai greu să faci parte din a doua categorie din mai multe motive:

  • la nivel cultural România are o aversiune pentru încercări şi eşec. La noi ori iese bine din prima, ori deloc. Iar asta e o situaţia utopică – cei mai buni specialişti testează mult şi au mici “eşecuri” din care învaţă fără să consume multe resurse
  • ai nevoie de mult mai multe resurse investite ca să obţii rezultate pe bune. Iar companiile nu sunt dispuse să investească în asta. Ca furnizor de servicii e mult mai greu să faci profit în România cu această abordare
  • oamenii din companii şi agenţii au interese şi obiective de scurtă durată. Urmăresc să obţină ce e bine pentru ei pe termen scurt şi să maximizeze recunoaşterea şefului sau profitul în cazul agenţiilor. Nu există un mindset orientat pe rezultate şi performanţă reală
  • marketingul online e un domeniu foarte greu, care se schimbă constant. Formarea unui specialist bun e un proces de durată care necesită investiţii susţinute
  • companiile nu au o structură şi o organizare care să le permită să facă marketing bazat pe performanţă
  • merge şi aşa. Pe bune, chiar încă merge în anumite contexte

 

Trusa de lucru pentru Vanity School:

  • Opinii
  • Vanity metrics
  • Orgolii mari
  • Minciuni sau jumătăţi de adevăr
  • Concepte trendy
  • Soluţii rapide, de faţadă

 

Trusa de lucru pentru The real deal school:

  • Fapte
  • Obiective relevante şi indicatori de performanţă relevenţi
  • Focusul pe rezultate
  • Analytics
  • Testare
  • Încercări şi muncă multă

Şi totuşi cine câştigă? Google şi Facebook fac marketing bazat pe performanţă. Google a ajuns la 45% din totalul pieţei de publicitate online în SUA, o piaţă în valoare de 42.8 miliarde de dolari. La fel şi în România, Google şi Facebook au început să radă tot şi să scadă constant cota publisherilor locali.

Aşa că fie că ne place sau nu, valul care vine peste noi face parte din a 2-a categorie şi reprezintă cu siguranţă viitorul marketingului.

În viitor vor conta din ce în ce mai puţin orgoliul şi abilităţile de vânzător de ulei de şarpe şi din ce în ce mai mult rezultatele. Pentru că trăim într-o lume în care o companie poate să crească sau să fie îngropată într-un timp record. Nu prea mai poţi să faci greşeli mari, constant şi să nu fii penalizat în scurt. În vest, pe pieţele cu un capitalism mai matur procentul celor care umblă cu “şmecherii”  este mult mai restrâns decât în România.

Ştiu, e greu să faci parte din şcoala celor care fac marketing pe bune. Dar e singura soluţie viabilă pentru afacerea şi stima ta de sine pe termen lung.

Mai jos prezentarea:

 

Online Strategy – how to get where you want to be from Ciprian Gavriliu

 

mulţumesc pentru invitaţie organizatorilor Onlined

Facebook comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>