Panaceul numit … marketing online

Notă: în loc de marketing online puteţi completa cu: branding, identitate, publicitate, design, marketing direct, etc.

Mi s-a întâmplat de multe ori(mai rar în ultimul timp) să ajung faţă în faţă cu un client care punea pe masă mai multe obiective. Obiective pe care trebuia să le atingem prin strategii/tactici/acţiuni de marketing online. După un contact superficial, părea o provocare interesantă, care aducea multe necunoscute şi o oportunitate de a “demonstra”.

La o privire mai atentă asupra businessului, strategiei de marketing, concurenţei observam însă probleme mai adânci. E periculos să ignori temelia pentru a te concentra pe acoperiş!

Marketingul are 4 P!

În 2009, aproape toţi marketerii vorbesc de vânzări(şi eficienţă binenţeles) ca obiective pentru tacticile şi acţiunile de marketing. Se uită însă prea des un lucru: mixul de marketing are 4 P:

- Produs

- Plasament(distribuţie)

- Promovare

- Preţ

Nu poţi lupta pentru un obiectiv dacă nu ai un mix de marketing bine echilibrat. Nu poţi face vânzări fără un produs care are un loc în piaţă, fără un preţ corect, fără o distribuţie adecvată. Am întâlnit tot felul de probleme de bază în strategiile companiilor: produs nediferenţiat/plictisitor/învechit/nepotrivit, distribuţie defectuoasă/lentă/nesincronizată, preţ mare/nejustificat/neambalat, etc.

Cred că există încă loc suficient pe piaţă pentru consultanţi în marketing buni, cu experienţă, viziune şi care sunt capabili să aducă şi să implementeze soluţii funcţionale. Aş vrea să am mai multe cărţi de vizită pe care să le pot livra către potenţialii clienţi, pentru a-şi gândi o bază solidă înainte de a veni să solicite un serviciu de marketing online.

De ce am ajuns aici?

Răspunsuri sunt multe şi am început să le caut de ceva vreme(aproape 2 ani):

- A mers şi aşa(chiar a mers)

- Piaţa a permis să îţi construieşti un business pe 1 sau 2 P din cei 4

- Cei mai importanţi furnizori de servicii de marketing sunt agenţiile de publicitate(nu neg faptul că sunt specialişti foarte buni în agenţii, dar parcă publicitatea era o compotentă a unui P din mixul de marketing)

- Marketingul nu este atât de “trendy”

- Backgroundul României nu a încurajat spiritul de competiţie

Motive sunt multe, soluţiile sunt greu de implementat, atunci când presupun să schimbi în ansamblul ei o mentalitate sau un business. O greşeală frecventă pe care am observat-o la furnizorii de servicii de marketing este asumarea de obiective, fără a avea control asupra întregului ansamblu pe care se aşează o strategie corectă. Rezultatele se lasă de cele mai multe ori aşteptate, frustările sunt mari din ambele părţi, iar greşeala este de regulă a furnizorului care crează aşteptări eronate şi contractează pe premise greşite.

Ce se întâmplă când gândeşti în ansamblu?

Am avut şi suficiente ocazii să lucrez cu branduri aşezate, cu o strategie atent gândită în ansamblul ei. Dacă construieşti pe o bază solidă, rezultatele sunt mult mai uşor de obţinut, obiectivele mai aproape şi frustrarea se află la cote mici. Un exemplu îl am chiar cu 2 antreprenori români, excelenţi marketeri(chiar dacă sunt oameni mult mai modeşti care nu cred că ştiu ce înseamnă exact marketingul, doar lucrează mult cu bunul simţ).

Alex spunea într-un Online Shift că la o campanie lansată prin 2002(parcă) pentru Volskvagen Pasat cu un simplu landing page experimental au avut câteva sute de înscrieri în prima zi. Fără nici un fel de promovare, cu un număr mult mai mic de utilizatori de Internet, mai slab educaţi. Maşinăria de marketing, excelent pusă în linie a propulsat o acţiune individuală.

De final

O să strig cât îmi ţin plămânii şi cu orice ocazie: marketingul are 4 P, acţiunile rarefiate nu pot suplini o strategie corectă, până la vopsea trebuie să construieşti temelia. Nu de alta, dar am văzut prea mulţi marketeri/manageri/antreprenori care privesc marketingul online(sau branding, identitate, publicitate, design, marketing direct) ca un panaceu universal care are toate răspunsurile.

Înainte de pilota la raliu, important e să ştii care e frâna şi care e ambreiajul. Şi da, creşterea cea mai rapidă este cea sănătoasă.

Ps: o parte din acest post este dedicată către “generaţia digitală”, cei care strigă peste tot că marketingul online este cel mai bun/măsurabil/viabil/corect/etic şi care privesc cu ochelari de cal doar către vârful aisbergului.

Facebook comments

8 Comments

Leave a Comment
  1. Cred ca multi marketeri au renuntat la unele P-uri din mix pentru ca au avut consumatori flexibili care nu necesitau multa “munca de lamurire”. Intre timp acestia s-au mai educat, standardele au crescut si marketerii sunt pusi serios la munca. Cred (si sper) ca astazi avem consumatori ceva mai pretentiosi, care starnesc imaginatia si care ii provoaca pe marketeri sa inoveze.

  2. @Bogdan: mulţumesc!

    @Ciprian: binenţeles, dacă lucrurile mergeau bine aşa, mulţi s-au oprit la acel nivel(şi pe undeva e o tactica bună, să nu dai totul deodată)

    @Mihai: thx Mihai!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>