Impactul recesiunii asupra marketingului serviciilor în România

photo by IcE MaN Photography

2009 a fost primul an de recesiune pe care l-am prins în marketing şi în business. Am alocat mult timp pentru a studia impactul contextului economic asupra marketingului serviciilor în România. Parte datorită PlayTheBalls, parte datorită clienţilor pentru care am căutat soluţii şi parte datorită unei puternice curiozităţi personale.

Prin noiembrie, într-una din serile când mă gândeam extensiv la asta, am avut o străfulgerare care a sintetizat un fenomen pe care l-am observat în repetate rânduri: în 2009, în România, în servicii nu s-a vândut, s-a cumpărat mai ieftin.

Cum poţi totuşi să evoluezi într-o astfel de perioadă grea? Probabil sunt mai multe soluţii. Cea în care am credcel mai mult reprezintă o schimbare de paradigmă: schimbă focusul de la vânzări, vânzări, vânzări către construieşte încredere şi valoare, construieşte încredere şi valoare, construieşte încredere şi valoare.

Pare un scenariu sinucigaş, dar în acelaşi timp e uşor să distrugi un brand sau o companie focusându-te excesiv pe vânzări sau scăzând calitatea serviciilor şi a oamenilor care le oferă.

Mai devreme sau mai târziu, vremurile de creştere vor reveni, iar cei care au construit încredere, au adăugat valoare şi au evoluat vor fi în centrul atenţiei.

Tu pe unde te situezi?

Facebook comments

4 Comments

Leave a Comment
  1. Asa e!Ultimii ani, si criza in special, incep sa educe piata, clientii. E unde dintre putine lucrui interesante pe care le am auzit in ultima vreme, cine va dovedi profesionalism acum si incredere, va fi preferat apoi. Criza va trece, jucatorii se vor cerne! E timpul ca anumite servicii suplimentare, dar cu impact in suportul clientilor, sa nu fie mereu monetizate, pentru client devine important sa simta ca are un partener alaturi, nu neapart un contractor de servicii. Vin lucruri bune! G

  2. Din pacate in ziua de azi, nu doar in perioada asta de recesiune e greu sa pleci de jos doar cu “construieşte încredere şi valoare” ca te doboara “rechinii”, mai trebuie din pacate, multi bani, influente, mita, coruptie!! O afacere sa te ajute sa traiesti bine.. sunt ceva sanse.. dar o companie de succes.. care invarte sute de milioane de euro, e foarte greu fara ce am mentionat mai sus!

  3. @OnlineZZ să nu uităm că în România sunt încă mult mai multe şanse de a începe lucruri noi. Dacă vorbim de companii precum cele pe care le-ai menţionat, întradevăr implicaţiile sunt mai complexe.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>