De ce să nu tai bugetul de comunicare?

O întrebare care mă frământa de ce vreme, este de ce să nu tai bugetul de comunicare măcar pentru perioada următoarelor luni? În contextul în care majoritatea jucătorilor mari de pe piaţă(indiferent de domeniu, cu mici excepţii) nu îşi doresc o mărire a cotei de piaţă sau a vânzărilor pentru perioada următoare de ce ar aloca în continuare bugete consistente pentru promovare?

Dacă am ca obiectiv păstrarea cotei de piaţă şi nici un competitor din domeniu nu investeşte, care este cel mai rău lucru care se poate întâmpla? Diferenţele se pot face prin gama de produse/servicii prin accentul pus pe CRM, dar este puţin probabil să existe modificări semnificative în structura jucătorilor de pe piaţă.

M-am întâlnit cu mulţi oameni din marketing şi comunicare, cu oameni din media, am auzit despre blocajul care a paralizat industria la început de an şi am încercat să îi găsesc un răspuns logic. Sunt foarte puţine companii care mizează pe o carte corectă şi comunică, ţintind o perspectivă pe termen lung. Bugetele de comunicare în economiile care au fost puternic afectate anul trecut au scăzut foarte puţin sau deloc, la nivel de industrie, un semn al maturităţii şi al responsabilităţii asumate din prisma marketerilor.

La noi situaţia este un pic diferită, multe bugete tăiate sau îngheţate pe primele 4-5 luni, iar dacă situaţia se va menţine vom vedea schimbări spectaculoase faţă de cifrele obţinute anii trecuţi de industrie. Atitudinea pasivă exprimată la nivel general poate însemna însă un pariu sigur la nivel general. Se vor ridica oare jucători cu mai mult sânge în ei?

Să fie investiţiile în marketing, comunicare, publicitate nejustificate sau nerentabile în perioada următoare? Puţin probabil, cei care vor juca inteligent vor avea de câştigat şi nu mă refer aici la proiecte kamikadze ci la strategii “safe” şi eficiente în acelaşi timp pentru business pe termen lung.

Ce se întâmplă până la urmă în România? Suntem paralizaţi de frică sau de perspectiva de a face un pas greşit? Până la urmă mulţi trec acum pentru prima dată prin astfel de situaţii şi le vor aborda pe următoarele cu mai mult curaj.

De ce să nu tai bugetul de comunicare în perioada următoare? Pentru că vei putea obţine mai mult cu mai puţin şi vei învăţa multe. În plus bugetele alocate marketingului nu sunt atât de mari încât să pericliteze întregul mers al unui business(în majoritatea cazurilor în România).

Săriţi sus, bateţi cu pumnul în masă, jucaţi atent dar inteligent şi impuneţi-vă punctul de vedere. Marketingul nu e cenuşăreasa unei afaceri iar acum este un moment mai bun decât oricând să demonstraţi asta.

Facebook comments

4 Comments

Leave a Comment
  1. Taierea bugetului de marketing poate omora destul de repede o afacere, pentru ca ceilalti, chiar daca nu-l maresc, ci il pastreaza sau doar reduc, iti pot lua din cota ta.

    Din punctul meu de vedere, bugetul nu trebuie taiat, ci, in cel mai rau caz, redus, dar administrat mult mai eficient.

    Criza, pe langa toate lipsurile pe care ni le creaza, ne aduce si anumite beneficii de care trebuie sa profitam la maxim, pentru ca putem iesi din ea mult mai puternici si mai sus decat eram inainte.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>