De ce nu găseşti soluţii pentru businessul tău

photo by Matti Mattila

Pe finalul anului trecut şi începutul anului 2009 am participat la foarte multe întâlniri de networking. Despre rezultate, observaţii fine, întâmplări haioase şi de ce networkingul nu funcţionează în România ( la modul cum este practicat de + 95% dintre “adepţi”) într-un articol viitor. Astăzi însă, vorbesc despre o tipologie aparte întâlnită în mediul de business: “căutătorul de soluţii”.

Unde sunt răspunsurile?
De obicei “căutătorul de soluţii” este antreprenor într-un startup cu o vechime sub 2 ani, new business developer sau manager. Experienţa în domeniu/industria respectivă este limitat, entuziasmul debordant, încrederea în formare, problemele care trebuie contracarate tot mai multe.

Din păcate, “căutătorul” pleacă dezamăgit de la întâlniri, fară soluţii viabile, gata de implementat. Probabil aspectul astă nu se va schimba prea curând, iar pentru asta există câteva motive întemeiate. 7 dintre ele mai jos:

1. Ceea ce faci are o componentă de noutate

Fie că introduci un produs/serviciu nou, fie că faci lucrurile diferit pentru domeniul tău, trebuie să ştii că inovaţia înseamnă multă muncă de convingere. Fiecare business, mediu concurenţial şi moment în timp este diferit, iar fiecare reuşită se obţine diferit.

Procesul de a impune ceva nou este dezordonat, imprevizibil, consumator de nervi şi descurajant. Cel mai bun lucru pe care îl poţi face este să aduni idei, sfaturi şi impresii, să te întorci la planşa de desen şi să creezi propriul drum. Este cea mai rapidă şi singura cale de a-ţi atinge obiectivele.

2. Conduci un startup, iar asta înseamnă…

că se aplică de regulă ideile la punctul 1 plus: nu ai suficienţi bani(99% din cazuri), suficienţi oameni, suficiente surse de venit. La toate astea se adaugă câteva adevăruri dureroase prin care fiecare antreprenor trece.

Cel mai bun lucru pe care îl poţi face este să îţi asumi obiectivele şi faptul că va trebui să lucrezi după un program de lucru infernal, să porţi 10 pălării şi să adaugi puţină magie. Adică să faci din 0 + 1 = 2 sau 55.

3. Nu eşti pregătit pentru soluţii

Dacă îţi doreşti cu adevărat poţi găsi zeci de idei gratuite pentru businessul tău în următoarea oră. Informaţia de calitate este abundentă şi de foarte multe ori gratuită. Diferenţa între idei şi soluţii o face implementarea.

Degeaba ai zeci de idei la îndemână dacă nu eşti pregătit să le implementezi. Procesul de execuţie începe cu asumarea deciziei de a implementa soluţii. Am scris despre asta aici, nu se aplică doar la antreprenori.

4. Ai multe de reparat în interior, înainte de a căuta idei în exterior

Cei mai mulţi “căutători de soluţii” au o întrebare principală pe buze: cum îmi găsesc noi clienţi? Am mai scris aici, marketingul începe cu 4 P. Nu te gândi la promovare înainte de a avea un produs bun, un preţ bun, o distribuţie bună.

Eşti sigur că produsul tău este suficient de bun, este bine poziţionat şi are un preţ bun? Am întâlnit puţini “căutători” care aveau un produs interesant, o poveste interesantă, o prezentare bună, ceva cu adevărat special de spus. Poate că este cazul să analizezi mai bine interiorul businessului înainte de a căuta soluţii în exterior.

5. Nu eşti pregătit să inveşti suficiente resurse

Poate ai zeci de idei, poate deja ai implementat multe dintre ele… Însă rezultatele întârzie să apară. Întrebarea este: cât de mult resurse ai investit în fiecare idee? De multe ori 2 idei implementate excelent produc rezultate mult mai bune decât 20 de idei realizate superficial.

“The extra mile” chiar face diferenţa în multe cazuri. Principala problemă este lipsa de încredere: este greu să te concentrezi pe 2 soluţii şi să mergi cu ele până la capat în defavoarea a 10 idei. Mai mult nu înseamnă mai bine în cazul astă, iar ca să ilustrez îmi aduc aminte de Jack Welch care spunea că în 20 de ani ca CEO la General Electric, au avut cu adevărat 3 iniţiative majore.

6. Nimeni nu are soluţii, sau…

Creşterile spectaculoase, nefondate, ale economiei româneşti au permis fenomene ciudate: consultanţi în management la 24 de ani ( fără un an de management în spate ), experţi autoproclamaţi cu reuşite aproape de 0, traineri celebri pe zeci de teme fară o lună de practică, etc.

Cei care te pot ghida către soluţii sunt ori rari, ori scumpi, ori inaccesibili. Nimeni nu are soluţii, sau cel puţin 90% din cei pe care îi întâlneşti.

7. Ai deja soluţiile, dar nu te concentrezi suficient

Pare hilar dar este o situaţie pe care am întâlnit-o de multe ori. Din cele 20 de activităţi dintr-un business, 3 aduc cu adevărat rezultate şi generează cash. Cash pe care îl aloci restului de 17 activităţi sau căutării de noi soluţii.  Asta înainte de a te asigura că ai optimizat la maxim cele 3 activităţi şi ai stors toate resursele posibile.

Înainte de a căuta soluţii noi, asigurăta-te că ai epuizat toate resursele pe care le găseşti în interiorul businessului. Cum? Prin analiză ( creion şi hârtie sau excel ), brainstorming, cercetare atentă, discuţii cu actualii clienţi şi multe alte activităţi.

Spor în căutări!

Disclaimer: toţi am fost sau suntem la un moment dat “căutători de soluţii”, nu am asociat termenul cu o conotaţie negativă. Te poate ajuta mult dacă ştii ce să cauţi şi unde.

Facebook comments

8 Comments

Leave a Comment
  1. Hello,

    1. “căutătorul” pleacă dezamăgit de la întâlniri, fară soluţii viabile, gata de implementat
    Ciprian.. soluţii sunt, cine coordonează businessurile nu sunt pregătiţi sau deschişi. As continua, dar nu este momentul ;)

    2. “nu ai suficienţi bani(99% din cazuri)”
    Cred că exagerezi cu acel “99%”.

    3. “Principala problemă este lipsa de încredere”
    Da. Principala problemă este lipsa de încredere, dar şi dorinţa.

    4. “Nimeni nu are soluţii, sau cel puţin 90% din cei pe care îi întâlneşti.”
    Again, cred că exagerezi.

    Numai bine,
    Alex

  2. Eu sustin actionarea pe o singura idee, bineinteles una in care am incredere ca va avea succes. Astfel pot sa-mi focacalizez toata atentia priceperea asupra ei ca sa o duc cu brio pana la capat.In functie de rezultatul final, voi incerca ceva nou sau o sa raman langa cea care functioneaza.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>