Cum te marketezi pentru un job: 7 idei

photo by Dudley Carr

Am căutat anul acesta câţiva colegi noi pentru agenţie. Printre posturi am avut şi un asistent de marketing. Ţinând cont de condiţiile economice, am avut un număr record de aplicanţi. Din păcate, după o sortare iniţială au rămas destul de puţini în proces, pentru că nu au trecut de câteva bariere elementare de evaluare.

M-am gândit să ofer câteva idei şi sfaturi pentru cei care îşi caută un job:

1. Nu eşti ceea ce scrie în CV, eşti mult mai mult

Majoritatea candidaţilor pun accent pe CV şi pe ce au făcut până atunci. Sincer mie nu îmi pasă de asta, nu îmi pasă de ce scrii în CV, ci de ceea ce eşti. Iar ceea ce eşti se vede din absolut tot ceea ce faci, de la cele mai mici gesturi până la comunicare şi mai mult.

Nu poţi angaja un vânzător care nu ştie cum să se vândă pe el în primul rând. Nu poţi lua un designer care nu are un CV organizat elegant, nu poţi avea încredere într-u mecanic auto care merge cu o maşină în 3 bujii. Nu eşti doar CV-ul tău, eşti mult mai mult decât atât. Învaţă să îţi demonstrezi ceea ce ştii plecând cu ce mai important: propria ta persoană şi imagine.

2. Mergi pe nişe, nu generalist

Sunt vestite secretarele care aplică pentru posturi de programator, zidarii care vor să fie mecanici şi aşa mai departe. Rezistă tentaţiei de a merge pe cifre mari, de a comunica către zeci de companii la gramadă. Gândeşte-te la punctele tale tari şi încearcă să găseşti un profil al companiilor în care ai putea să aduci cea mai multă valoare.
Dacă mergi ţintit ai mult mai multe şanse de reuşită. Dacă depui acelaşi efort de timp şi energie pentru a comunica către 6 companii în loc de 40, clar vei avea rezultate mai bune la toate capitolele.

3. Documentează-te

Înainte de a trimite un CV către o companie documentează-te. Află tot ce poţi despre ei, cultura lor, portofoliu, modul de lucru, provocări, etc. Dacă te documentezi vei avea o bilă albă mare în plus şi vei fi din prima mai interesant decât 90% din competitorii tăi.

4. Comunică relevant

Am primit zeci de CV-uri cu textul standard de bullshit. Aruncaţi-l, nu are absolut nici o valoare şi nu face decât să irite. Spuneţi ceva personal, care vă reprezintă cu adevărat. Vorbiţi pe limba şi pe nevoile angajatorului, faceţi referire la provocările pe care ştiţi că le au.

Relevanţa în mesajul iniţial de comunicare şi în timpul interviului îţi creşte şansele de câteva ori. Este destul de logic, nu comunici cu roboţi pe acelaşi limbaj standard şi sec ci cu oameni care au emoţii, simpatii, trăiri.

5. Pune accent pe beneficiile pe care le poţi aduce

Spune-mi de ce crezi că ar trebui să te angajez aici? E o întrebare care naşte panică, răspunsuri bălmăjite, priviri în pământ. Aruncă cărţile care îţi vorbesc aberaţii despre cum să te vinzi la interviu, gândeşte logic, arată că îţi pasă de oamenii din faţa ta şi că poţi să le aduci beneficii reale prin ceea ce eşti şi ce ştii.

Mi s-a întâmplat extrem de rar în cadrul unui interviu să aud de la un candidat cum poate ajuta. Şi doar ăsta e motivul principal pentru care ţii interviul în primul rând!

6. Fă ceva diferit, în plus faţă de marea majoritate

Majoritatea vor trimite un CV, un text standard, sfios şi vor aştepta. Mergi un pic mai departe, afirmă-ţi personalitatea într-un mod elegant, trimite un text special, adaugă ceva în plus, relevant, de valoare, faţă de marea majoritate.

Ieşi din mulţime şi diferenţiază-te. Vor fi 89 de candidaţi standard şi unul diferit dar interesant. Cine crezi că pleacă cu cele mai multe şanse din start? Un exemplu care îmi vine acum în cap: o agenţie de publicitate a dat un anunţ: “We’re looking for fresh blood”. Un aplicant a trimis un plic cu o picătură din sângele lui alături de un mesaj: sânge de creativ 100%(sau ceva de genul asta). Cum merge o astfel de abordare în întrecere cu 100 de CV-uri standard, cuminţi?

7. Îmbină inteligent factorii de mai sus pentru aţi permite să fii tu

Cel mai important lucru este să fii sincer şi natural. Dacă te vei vinde la un interviu, vei crea aşteptări greşite de ambele părţi, care odată ce nu sunt îndeplinite vor genera un conflict deschis. Alege o echipă în care ştii că poţi să te regăseşti şi să aduci valoare.

Ai încredere să îţi exprimi personalitatea şi ceea ce eşti de fapt. Orice manager sau antreprenor inteligent ştie că nu există angajatul perfect şi nu va căuta unul. Iar dacă asta caută, ar fi bine să fugi cât mai repede de acolo. Şi ultimul sfat: ai încredere şi luptă pentru ce îţi doreşti şi pentru pasiunile tale.

Succes!

Facebook comments

8 Comments

Leave a Comment
  1. Ai mare dreptate Ciprian. Cine nu se poate vinde pe el, ori nu se cunoaste, ori nu are ce sa “vanda” . In ambele cazuri e o problema. Interviul trebuie privit de catre candidati , ca o discutie lejera , in care trebuie sa se afirme. Ce aduci in plus intr-o noua organizatie? Daca raspunsul e nimic, nu ai ce cauta acolo. Daca totusi , a fost angajat, el trebuie sa fie trainuit , pregatit sa aduca un plus de valoare echipei.

  2. CV-ul are la dispozitie cam 30 de secunde pentru a te „vinde” angajatorilor. Un cv bine scris da angajatorului impresia de „Asta este omul pe care il caut!”. Trebuie sa debordeze energie si un „ceva” creativ care sa te faca sa-l angajez pe respectivul. Dar in practica lucrurile stau total altfel. Cv-uri anoste, seci, intr-o majoritate covarsitoare scrise gresit dpdv gramatical,lipsite de informatii relevante pt angajator, dar in finalul carora troneaza o poza a “personajului” care ar trebui sa ma determine instantaneu sa-l angajez… jobul era pt organizator evenimente, dar cv-urile erau foarte bune pt animatoare pt evenimente …

  3. Salutare Ciprian.
    As dori sa mentionez ca exista deja 2 tipuri de joburi online si offline, ceea ce delimiteaza modul de aplicatie la aceste joburi.
    Vreau sa mai spun ca pe viitor ca si in prezent deja putem vedea o pesrpectiva mare pentru joburile online.
    http://boier.biz/index/0-7

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>