Cum să nu distrugi o campanie de Adwords: 7 nivele de relevanţă pentru utilizator

photo by wili_hybrid

Am rulat multe campanii de Adwords pe diverse domenii de activitate în România şi am studiat multe campanii concurente şi anunţuri ale competiţiei. Suficiente pentru a vedea suficiente exemple de campanii slab optimizate sau care nu sunt gândite pe toţi paşii până la îndeplinirea obiectivelor.

Lucrul pe care pun accent astăzi este relevanţă, unul dintre cele mai importante aspecte pentru o campanie Google Adwords.

Spre deosebire de o campanie de publicitate clasică care propagă de multe ori un mesaj nerelevant într-un moment nerelevant(nu săriţi, nu am zis onlineul e singurul canal media), o campanie Adwords urmăreşte în primul rând să răspundă la o nevoie, o curiozitate sau o dorinţă specifică a unei persoane. Cel mai rapid mod de a distruge o campanie Google Adwords este ignorarea ingredientului magic numit relevanţă.

6 nivele de relevanţă într-o campanie SEM pe Google:

1. Complet nerelevant

Uşor de creat, luăm 2-3 anunţuri, le ataşăm o listă uriaşă de cuvinte cheie care au sau nu legătură cu domeniul şi apoi îi dăm drumul. Binenţeles, fără a testa, fără a măsura şi aşa mai departe.

Un alt pericol este să pierzi bugetul pe “negative keywords”, expresii care nu convertesc şi au un volum de căutare foarte mare. Foarte probabil ca peste 95% din bugetul pe o campanie de genul acesta să fie aruncat în gol.

Un exemplu aici.

2. Nerelevant

Al doilea nivel, campania nerelevantă e ceva mai bine gândită. Avem mai multe anunţuri, eventual pe mai multe tipuri de oferte. Tentaţia foarte mare în acest caz este să asignezi câteva zeci de cuvinte cheie pe fiecare anunţ, care nu au relevanţă în context.

Spre exemplu am 4 grupuri de anunţuri pentru oferte de vacanţe, fiecare pe câte 30 de cuvinte: mare, soare, şlapi, răsărit, mamaia, malorca, barcelona, sulina, litoral, vacanţă, etc. etc.

3. Semi relevant

Nivelul semi relevant e simplu: avem multe anunţuri, targetate precis pe un cuvânt cheie, dar cu trimitere către pagina de home sau categorie. Planificarea campaniei este gândită bine până în acest pas, dar are totuşi lipsuri mari.

Utilizatorii vor părăsi pagina pentru că nu regăsesc produsele promise în anunţ şi au impresia ca au aterizat greşit. Bounce rate mare, rezultate slabe, conversii puţine, buget tocat inutil. Găsiţi suficiente exemple aici.

4. Relevant

La nivelul 4 găsim grupuri de anunţuri multiple, anunţuri targetate pe cuvinte cheie relevante şi o pagina de aterizare(landing) care prezintă produsul/serviciul din anunţ. Foarte importantă este adăugarea de “call to action”, elemente care îndeamnă la o acţiune concretă: cumpără, downloadează demo, completează formular, cere mai multe detalii, sună un asistent suport.

Nivelul 4 este avansat, relevant şi poate aduce rezultate. În funcţie de anumiţi factori(industrie, localizare geografică, specific, etc.), este posibil ca unele campanii să nu poată fi optimizate mai mult de acest nivel.

5. Relevant + optimizat local

Include toate caracteristicile din nivelul anterior dar aduce ceva nou: targetare geografică. Pentru un operator de bilete de avion de exemplu, este posibil ca atunci când caut bilet avion, eu fiind localizat în Timişoara un landing page să îmi arate în primul rând rutele cu plecare din acest oraş.

Aplicaţiile pot fi multe, o implementare prin teste repetate poate spori relavanţa şi rezultatele unei campanii Adwords.

6. Relevant plus

O campanie de nivel şase are toate ingredientele descrise anterior împreună cu foarte multe îmbunătăţiri prin testare. De la teste pe variante de anunţuri, la modelul landing pageului: culori, texte, volum de informaţie, call to action, etc.

Mai mult decât atât o pagină de landing poate avea şi oferta de valoare(variaţii de preţ, de plată, etc), care converteşte cel mai bine vizitatorii în clienţi sau leaduri.

7. Bonus: relevanţa în follow up

Am trecut prin cele 6 nivele de optimizare a relevanţei unei campanii Adwords, lucrurile merg excelent, însă lipseşte un lucru: finalizarea vânzărilor. Câteva lucruri extrem de importante pentru finalizarea unei vânzări: follow up automat, follow up personal şi relevant în maxim 24 de ore lucrătoare, cultivarea unei relaţii personale cu prospectul, etc.

Intrăm în detalii legate de vânzări, dar este foarte important să ai şi acest aspect în vedere, altfel vei avea rezultate excelente în campania ta şi rezultate mediocre în cifre concrete de business.

Rezultatele unei campanii de nivel 5-6-7 în faţa uneia de nivel 1-2-3 pot fi dramatic mai mari. Cu toate astea, sunt suficiente campanii care merg şi aşa în timp ce Google trage pe card lunar.

Am întâlnit multe anomalii, am corectat multe campanii, am crescut performanţe de sute sau mii de ori pentru campanii. Cu efort şi dedicare se poate. Asta pentru cei care se întreabă de ce ar merita agenţia un comision de gestionare.

Succces şi spor la optimizare.

Facebook comments

6 Comments

Leave a Comment
  1. Interesant, totdeauna mi s-a parut ca Adwords e putin cam bull pana am primit un voucher de 200 de lei si iam ras pe toti in prima zi :) ). Eu as indruma oamenii spre o persoana cat de cat calificata pentru o promovare organica pe google :)

  2. @serigrafie: mă bucur că am putut să te ajut.

    @Alex: în foarte multe cazuti e bine să mergi pe un specialist. Îţi salvează mai multe resurse în final, asta dacă nu ai foarte mult timp şi energie să înveţi pe cont propriu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>