Cum să câştigi experienţă în marketing: 20 de idei

fotografie de gigi4791

În cadrul prezentării de la MarkeThink de săptămâna trecută, am întrebat în sală: câţi aveţi un job în domeniul marketingului? Sub 5 mâini ridicate, din aproximativ 100 de participanţi. Principul motiv evocat: toţi angajatorii cer experienţă, un lucru normal, atunci când eşti în poziţia de a alege dintr-o bază mare de candidaţi.

Următoarea întrebare a fost: de ce nu începeţi să câştigaţi experienţă? Umerii s-au ridicat urmaţi nu de un răspuns ci de o altă întrebare: cum să facem experienţă daca nu ne acordă nimeni prima şansă? Ca urmare firească, m-am gândit că ar fi de ajutor să scriu câteva idei prin care poţi câştiga experienţă. Nu a fost un exerciţiu uşor şi pentru că am vrut să nu mă inspir din alte surse. Să începem:

1. Încheie un parteneriat strategic cu un ţăran
Mergi mâine într-o piaţă, alege-ţi un producător dintre cei care expun acolo şi roagă-l să te lase să îl ajuţi să îşi vândă marfa mai bine. Sigur vei găsi rapid pe cineva care să fie de acord. Îţi poţi alege produsele pe care vrei să le marketezi: ceapă, cartofi, sfleclă, varză etc.

Poţi experimenta oricare din cei 4P: poţi găsi o poziţionare pentru produs sau îl poţi îmbunatăţi(ambalaj, prezentare, etc). Poţi testa diferite variante de preţ pentru a vedea cum reacţionează cumpărătorii. Pe partea de promovare poţi încerca de la banalele încurajări verbale până la promoţii, diferite prezentări ale preţului, pachete, etc. Cel mai important, vei avea şansa să observi şi să studiezi comportamentul de cumpărare, felul cum reacţionează mintea consumatorilor, tehnicile care funcţionează, etc.

2. Începe un blog şi ajungi la 100 de vizitatori zilnici
Crează un blog pe un subiect care te pasionează şi continuă să îl întreţii şi să îl creşti până ajunge la un număr constant de peste 100 de vizitatori zilnic. Poţi experimenta diferite tipuri de mesaje, formatări, exprimări, titluri, fotografii şi multe altele.

Mai mult, poţi afla cum se crează şi întreţine o mică comunitate. Durează mai puţin de 5 minute să îţi creezi un blog gratuit pe WordPress.

3. Vinde câteva lucruri pe care nu le mai foloseşti pe Internet
Dacă nu găseşti nimic care să merite printre obiectele personale, scotoceşte bine la prima vizită acasă după câteva lucruri vechi, care nu se mai folosesc.  Fixează-ţi ca obiectiv să le vinzi online, pe un site de anunţuri, pe un blog, etc. într-un anumit interval de timp.

Experimentează cu diferite variante de mesaje, de preţuri, de pachete, etc. Mergi pe un site generalist sau dimpotrivă unul de nişă.

4. Fă un barter cu un club sau un bar
Contactează un manager sau proprietar de club sau de bar pentru a-l ajuta cu marketingul. Dacă iei un local nou pe piaţă, poţi avea mai multă libertate pentru încercări.  Puţine cluburi sau baruri apelează la un marketer experimentat aşa că ai de unde alege.

Mai mult poţi negocia şi un aranjament: la un anumit număr de clienţi sau venituri primeşti un bonus financiar sau un barter în produse pentru tine sau prietenii tăi.

5. Intră într-un ONG
Vei găsi într-un ONG locul perfect unde să experimentezi fără frică, fără constrângeri, fără presiuni. Multe dintre cele mai interesante experienţe legate de marketing prin care am trecut le-am învăţat în ASII pe parcursul a aproape 3 ani.

Dacă nu ai reuşit să faci o alegere, îmi poţi da un e-mail, pot ajuta oricând cu o recomandare.

6. Luptă pentru a obţine un internship
În perioada asta şi în cazul unui internship vei înfrunta o competiţie serioasă. Un mic secret este să scrii companiilor care nu au lansate pe piaţă programe actuale. Aproape toată lumea are nevoie de un ajutor competent în plus.

Odată ce ai reuşit să intri stabileşte un scop personal în a prelua cât mai multă informaţie şi expertiză de la cei din jur, nu te limita la 8 ore şi la fişa standard de post.

7. Organizează un eveniment pe o tema de interes pentru tine
Mărimea, formatul sau detaliile evenimentului sunt mai puţin importante.  Stabileşte un obiectiv să aduni câteva zeci de oameni interesat de un anumit subiect sau domeniu, crează o tematică, un program şi un format.

Evenimentele scot întotdeauna la iveală lecţii extrem de importante pentru un marketer. Dacă nu ştii de unde să porneşti stai cu ochii pe acest blog, public în curând un serial despre crearea, planificarea, promovarea şi gestionarea unui eveniment.

8.Participă la toate evenimentele care au legătură cu marketingul
Multe dintre evenimentele bune costă. În cazul în care nu ai bani trimite un e-mail organizatorilor în care să demonstrezi pasiunea pe care o ai de a face lucruri şi dorinţa de a participa. Sunt sigur că mulţi îţi vor oferi o invitaţie gratuită.

Odată ce ai ajuns la un eveniment profită la maxim de el: fii atent, ia notiţe, pune întrebări, interacţionează cu ceilalţi participanţi şi cu vorbitorii.

9. Cere sfaturi şi idei de la 20 de oameni de marketing buni
Scrie mâine la 20 de marketeri cu rezultate şi roagă-i să te ajute cu o idee, un sfat sau o întâlnire faţă în faţă. Rămân surprins de cât de puţini tineri cer ajutorul atunci când sunt la început.

Cunosc mulţi profesionişti care vor să dea înapoi şi să ajute la începutul unui drum, trebuie doar să ceri. O idee dacă obţii o rată mică de răspuns: încearcă să trimiţi o scrisoare clasică, sigur vei stârni reacţii va fi probabil singura primită într-un an spre deosebire de sutele de e-mailuri zilnice.

10. Crează cât mai mult în gol
Eu unul am învăţat enorm de mult creând în gol: proiecte fictive pentru o companie existentă. Sau poţi merge şi mai departe şi crea un concept de companie de la 0: nişă, poziţionare, naming, produse, comunicare, etc. Deşi nu ai ocazia de a testa rezultatele muncii, vei învăţa să îţi structurezi mai bine ideile şi să lucrezi mai repede.

Lucrul în gol necesită o motivare puternică, dar îţi va aduce multe avantaje ca viitor marketer.

11. Găseşte un marketer experimentat de la care să înveţi
La un moment dat vei găsi cu siguranţă o chimie personală cu unul dintre cei 20 de marketeri contactaţi. Roagă-l să te primească ca ucenic şi să te ajute în procesul de învăţare. Asigură-te că nu preiei mot a mot toate informaţiile ci le înglobezi în propriile teste şi experimente care îţi vor rafina un stil propriu.

Fii sigur că te organizezi bine şi eficientizezi timpul petrecut împreună. Nimănui nu îi place când este asaltat cu câte o întrebare răzleaţă de câteva ori pe zi: organizează şi grupează pentru a obţine maximul de rezultate cu minim de efort din partea celui care te ajută. Dacă o să rămâi aproape de blog în perioada următoare voi lansa un mic program care doreşte să ajute câţiva tineri pasionaţi la început de drum.

12. Porneşte o serie de întâlniri ale oamenilor pasionaţi de marketing
Strânge la un loc la intervale regulate de timp oameni pasionaţi la rândul lor de marketing: colegi, prieteni, colegi de forum, etc. Crează un format care să potenţeze schimbul de idei, informaţii, experienţe, etc.

Întotdeauna grupurile capată o dinamică care crează o valoare colectivă  consistentă. Mai mult decât atât îţi asumi şi un rol de lider şi îţi cultivi spiritul de iniţiativă.

13. Întreprinde o cercetare de stradă
Înarmează-te cu un clipboard şi ieşi în stradă, unde se întâmplă lucrurile. Mergi în magazine, în faţa tonetelor, în benzinării, etc. Studiază modul în care oamenii iau decizii. Chestionează-i despre alegerile pe care le fac, află informaţii despre ce le influenţează deciziile.

Află de ce o gospodină alege un anumit detergent, un tânăr o marcă de bere, sau un bătrân un ziar.  Deşi poate părea puerilă la prima vedere, o “cercetare” de stradă îţi poate dezvălui multe realităţi dure, neglijate de un marketer îngropat în studii şi focus grupuri.

14. Alocă câteva zile pentru a studia un târg de animale
Un târg de animale este un loc fascinant pentru un viitor marketer. Poţi urmări tehnici de promovare, de preţ, tactici de negociere, de persuasiune, de închidere a vânzării. Spre deosebire de piaţă, implicaţiile legate de o achiziţie sunt mult mai mari: unii dintre cumpărători iau una dintre cele mai importante decizii din viaţa lor.

În plus, fiecare târg are “vedetele” lui: acei guru care trăiesc din intermediere şi şi-au format un simţ excelent pentru achiziţie, promovare, negociere, vânzare. Uneori informaţiile din stradă sunt mult mai preţioase decât cele pe care le poţi accesa din spatele unui birou.

15. Angajează-te ca vânzător

Poţi să preiei un post de vânzător oriunde. Probabil de la un anumit punct implică rutină şi un volum mai mic de informaţii, dar pentru câteva luni vei acumula o experienţă consistentă şi variată. Renunţă la un rol pasiv şi implică-te în procesul de promovare şi vânzare.

Poţi testa diferite variante de promovare la raft, tehnici de upselling şi cross selling, influenţarea deciziei cumpărătorilor, etc. Mulţi marketeri şi oameni de publicitate de top au avut o experienţă de vânzători la începutul carierei lor (D. Ogilvy, Claude Hopkins, etc.)

16. Consumă informaţie din toate sursele posibile
Citeşte 2 cărţi pe săptămână. Urmăreşte pe Twitter marketeri şi oameni de publicitate celebri. Fă-ţi o selecţie de bloguri pe care să le urmăreşti zilnic prin RSS. Ascultă podcasturi, urmăreşte filmuleţe online. Foloseşte reţelele sociale, alertele Google şi orice alte metode cunoşti pentru a descoperi mereu informaţie nouă.

Nu te opri însă la consumul de informaţie: aplică zilnic lucrurile pe care le înveţi în toate activitităţile tale. Diferenţa ca volum de experienţă acumulată va fi spectaculoasă.

17. Aplică continuu pentru un job în marketing
Urmăreşte în mod constant oportunităţile care apar şi profită de ele. Schimbă paradigma care îi caracterizează pe toţi aplicanţii: cere o întâlnire în care întrebi cum poţi ajuta. Vezi ce probleme are compania respectivă şi unde poţi crea tu valoare.

Dacă vrei să descoperi mai multe, am scris un post mai vechi: Cum te marketezi pentru un job – 7 idei.

18. Strânge toate ideile şi observaţiile de mai sus într-un caiet
Hârtia şi creionul sunt încă imbatabile în multe situaţii. Ia-ţi un caiet în care treci tot ce înveţi zi de zi. Notează idei, observaţii, ciudăţenii, confirmări, fenomene. Cu siguranţa te vei întoarce la acest caiet multă vreme de acum înainte.

Poţi avea chiar surpriza să răsfoieşti vechiul caiet şi peste 20 de ani când eşti în pană de idei şi nu ştii ce direcţie să abordezi.

19. Încetează să mai ignori teoria plictisitoare
Mereu am fost enervat de teorie. Am ales metode experienţiale de a învaţa lucrurile. Însă, fie atunci când atingi un anumit prag, fie pentru a evolua mai repede, trebuie să revii la teoria plictisitoare. Teoria îţi dă baza pe care construieşti, fară conceptele de bază te vei uita dintr-un singur unghi, fară a privi o situaţie în ansamblu.

E uşor să cazi în capcana de a urî teoria doar pentru că este teorie. Te va ajută însă mai mult să nu o faci.

20. Pune pasiune în fiecare pas făcut înainte
Pasiunea este ingredientul magic care face lucrurile să galopeze înainte mult mai rapid decât ar trebui. Tuturor le plac oamenii pasionaţi, care îşi urmăresc visul în permanenţă. Pasiunea este cel mai de preţ avantaj pe care îl are oricine este la început în domeniul marketingului.

Pune pasiune în toate lucrurile pe care le faci şi împrăştie cât mai multă şi în jur. E contagioasă şi te va ajuta să deschizi multe uşi.

Einsten a spus: “The only source of knowledge is experience”. Nu îţi fie frică să experimentezi, să greşeşti, să înveţi. Mâine e prea târziu: începe de astăzi să câştigi experienţă.

Voi ce alte idei aveţi pentru a acumula experienţă?

Facebook comments

31 Comments

Leave a Comment
  1. Bravo Ciprian, sunt foarte bune ideile de mai sus. Eu chiar ma regasesc in multe dintre ele si pot sa spun ca pentru mine au functionat. Am sa preiau o idee noua si anume aceea de a vinde chestii care nu-mi mai trebuie pe internet. Ma gandesc zilele astea in ce forma o voi face. :)

  2. @Ciprian: Am sa fiu scurt si am sa raspund cu cifre. Ideile pe care le-am incercat au fost: 2,5,7,8,11,12,13,19,20. Am sa le incerc si pe celelalte desi drept sa-ti spun e greu sa pun in practica ideea 9 pentru ca nu prea sunt 20 de marketeri buni accesibili in RO. :)

  3. Felicitări, Ciprian! Foarte frumos scris :)

    Multe dintre aceste idei mi-au deschis mintea şi m-au inspirat către viitor, chiar dacă nu îmi doresc atât de mult să lucrez în marketing.

    E incredibil cum nişte idei care la prima vedere par “puerile” pot fi decisive la un moment dat.

    Te felicit, din nou!

  4. 21. Participa la toate competitiile legate de marketing
    Cauta competitiile legate de promovare, pozitionare, start-up-uri etc. Oricare ar fi rezultatul competitiei, vei iesi invingator (cu experienta si cunostinte in plus)

    22. Creaza-ti un brand personal

    Imi place articolul Ciprian. Eu cred ca, concluzia finala e una singura “It’s up to you!”. Sunt sigur ca se mai pot gasi inca cel putin alte 20 metode.

  5. 23. Nu te uita la salariu. Daca ai prins un job, daruieste-te lui si absoarbe tot ce se poate, fara sa te intereseze prea mult de salariul pe care-l primesti. Rezultatele financiare vor veni impreuna cu experienta acumulata.

  6. Exceptional. Am gasit mai tarziu site-ul acesta dar o sa raman multa vreme pe aici prin site. Felicitari pentru modul dvs. de a scrie si pentru ideile grozave expuse cu indemanare.

  7. Sunt foarte utile informatiile pe care le oferi. Si eu sunt la inceput si am incercat tot felul de lucruri chiar la inceput!

    De exemplu, o data i-am propus unei doamne, patroana unui centru de infrumusetare, sa ma lase să-i organizez o campanie prin care să-i aduc mai multi clienti. M-a lasat si a vrut chiar sa ma si plateasca dar nu am luat banii din cauza ca a fost un esec. I-au venit vreo doi clienti.

    In schimb experienta a fost interesanta!

  8. Un alt lucru: diferențiază-te!
    Pe lângă „It’s up to you!” sunt de părere că este cazul să ieși „din turmă” și să ai acel ceva al tău. Este punctul forte la un interviu pe care te bați cu mulți alții pe post.

    Eu am aplicat acest lucru, făcându-mi un CV personalizat din punct de vedere grafic care-mi scoteau în evidență anumite calități.

  9. Pingback: Linkuri de weekend

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>