Ce viitor poate avea Google+ ?

google-plus-logo

De câteva zile s-a lansat Google+ un proiect care e destinat să acopere un gol important în portofoliul big G: rețelele sociale. Eu sunt fan declarat de la primul film de prezentare ale produsului. Are un potențial foarte mare și poate lovi puternic în Facebook, într-un moment sensibil pentru ei.

Cum văd eu serviciul pe scurt: Facebook + Twitter + FourSquare, cu opțiuni organizate să aibă sens + iluzia de privacy + sistem deschis + o experiență construită deasupra experienței de navigare pe web și a vieții offline = Google+ .

Anatomia Google+

Acum câteva luni vorbeam cu mai mulți oameni din online despre necesitatea unui Social CRM simplu de folosit, în care să îmi pot organiza ușor categoriile de contacte. De curând povesteam pe blog despre fenomenul petrecerilor colaborative. Majoritatea oamenilor s-au uitat ciudat la mine, când le-am povestit inițial. Google+ atacă ambele idei, prin Circles și Hangouts.

Pe scurt, îți organizezi contactele în Cercuri de interese, comunici segmentat către cercuri și urmărești ceea ce publică fiecare. Hangouts sunt camere de chat instant, pe care le inițiezi împreună cu prietenii (text + video + activități comune cum ar fi redarea clipurilor de pe Youtube).

Deși Google+ are o interfață inspirată masiv din Facebook, anatomia rețelei mi se pare diferită. Google+ e un strat (layer) suplimentar, construit peste experiența de navigare, peste modul în care folosești și integrezi Internetul în viața ta. Facebook este o destinație, Google+ e un tovarăș de drum. Delimitările între diferitele categorii de contacte sunt mult mai evidente decât pe Facebook. Mulți au criticat faptul că e “sec”, fără multe opțiuni și “features”. Cred că au ales inteligent să îl lanseze cât mai simplu și să construiască pe direcțiile care prind cel mai bine, după o analiză continuă.

Momentul lansării

FB se pregăteau de un IPO de 100 de miliarde de $ în condițiile în care veniturile lor pe 2011 sunt estimate la 4 miliarde! O evaluare de 25 de ori mai mare față de CA. În condițiile lansării Google+, oferta publică inițială a Facebook arată mult mai rău. Google+ vine pe un trend negativ al Facebook. Controversele legate de privacy, utilizatorii care părăsesc sistemul în țările cu penetrare mare, faptul că nu au scos nici un update însemnat în ultima vreme (sistemul de mesaje e anii 2000) sunt buturugi pe traseul ascendent. În plus majoritatea oamenilor normali, care au o rețea de 100 – 250 de contacte au început să piardă din entuziasm. După primele 3-6 luni de descoperiri, de încercări, de spionat, de poke-uit, oamenii încep să se plictisească. Facebook e o activitate de birou (de omorât plictiseala) și nu de timp liber (comparați activitatea din timpul săptămânii cu cea din weekend).

În plus, media a slăvit Facebook mai bine de 3 ani în mod obsesiv. Google+ ar putea fi noua senzație pentru presă. În același timp conflictul dintre cei 2 giganți e noul: Apple vs Microsoft, Mercedes vs. BMW, Brusli vs. Vandam, etc. Pierderea titulaturii de “The Social Network” poate fi o lovitură uriașă, suficientă cât să aducă probleme mai mari. FB nu e încă un business solid, iar investitorii, partenerii, prietenii de circumstanță, etc. pot fi influențați masiv de presă și microtrenduri negative.

Google+ a atacat frontal, profitând de momentul de degringoladă și are șanse mari să spargă frontul, să ia o nișă bună de piață și să continue atacul din interiorul liniilor inamice.

Google+ și Facebook în business

Facebook are 2 direcții importante de monetizare: publicitate și entainterment. Publicitatea este principalul pilon de monetizare și unul în care e cel mai vulnerabil. Google domină în momentul de față publicitatea online la nivel mondial, are vechime, are experiență, are produse solide și o tehnologie solidă (sunt peste 3 ani de când a cumpărat și integrat Double Click). Mai nou au început să sară agenții de media și să negocieze direct cu clienții corporate pe dealuri foarte mari.

Un război de uzură pe zona de advertising online e o veste proastă pentru Facebook. Rămas fără banii din investiții inițiale, cu un IPO sub așteptări, FB ar putea fi silit să restrângă zona pe care activează și să se concentreze pentru a rămâne în cărți.

Google poate  și va integra + cu motorul de căutare, unind 2 mari zone de interes pentru advertiseri: crearea cererii (social + recomandări) și  partea de conversie odată ce cumpărătorul e în “research” sau “buying mode”. Orice corporație visează și rostește pe de rost conceptele: integrare, consolidare, centralizare.

În condițiile unui război de uzură, ce ar însemna pentru Facebook o creștere a veniturilor cu 50% față de anul precedent spre 6 miliarde? În condițiile în care evaluarea în anul precedent e la 100 miliarde?

Viitorul Google+ și Facebook

Cred că Google+ are o șansă importantă să oprească creșterea Facebook, să le producă pagube însemnate și să îi oblige să se focuseze. Ceea ce nu e neaparat rău, dar e departe de viziunea lui Zuckerberg și a investitorilor. Cred că Facebook va fi silit să se orienteze către zona de entainterment. Asta dacă nu vine cu o modificare majoră în sistem, care să retrezească pasiunea utilizatorilor.

Google+ ramâne în zonă pentru o vreme. Și are o șansă puternică să înghesuiască Facebook într-un colț și să îl oblige să se limiteze.

Facebook comments

27 Comments

Leave a Comment
  1. Sunt de acord cu tot ce ai spus insa lasand partea fluffy la o parte pentru utilizatori la nivel de business si bani lucrurile eu le vad asa:

    Google
    + ofera utilizatorului direct interesat de un anumit produs sau informatie solutiile necesare
    - studii demografice extrem de slabe pentru cei care baga bani in solutiile lor

    Facebook
    + ofera studii demografice extrem de bune, cu solutii extrem de complexe
    - reclama care se face se face pe baza profilului utilziatorului care poate fi sau nu interesat de anumite produse

    Google + o solutie de social care chiar merge
    Cum ar fi ca Google sa aiba mare majoritate a oamenilor logati pe reteaua lor se social sau pe baza ipului sa aiba un profil pentru fiecare persoana??? Ar fi epic.

    Pentru companii (exemplu):
    Sa fie afisata reclama pentru produsul meu la persoanele de peste 30 de ani cu interes pentru x,y, iar aceasta reclama sa fie afisata atunci cand se face searchul astfel stii ca este interesata direct de produs.

    Pentru tulizator (exemplu):
    Caut cuvantul “laptop”, insa nu imi sunt afisate doar siteurile cu laptop, ci cele care imi ofera produsul pe baza profilului meu (geek, fameie, barbat, gamer, apple fan sau nu, etc.).

    Asta e miza pentru Google: afisarea de rezultate pe baza profilului si oferirea de solutii complexe pentru advertiseri. Sunt sigur ca Google nu a vrut sa aiba si ei o retea sociala ca e la moda.
    Urmatorul nivel la search ar fi sa ti se citeasca direct gandurile.

  2. Febra facebook a lovit multe persoane.S-ar putea sa ai dreptate si cei care inca nu au cont pe facebook sa fie drenati pe google; insa multi or sa pastreze ambele conturi, la fel cu s-a intamplat la impactul hi5-facebook.

  3. @Noni: da, exact asta e miza Google: să prindă și partea de Social pentru a închide cercul. Deja uneltele de advertising Google pe retargetare & co încep să arate SF.

  4. Da sunt de aceeasi parere cu voi dar intrarea pe piata retelelor sociale a lui google va cauza probabil pierderea a o parte din utilizatori pentru facebook,cum a pierdut my space utilizatori in detrimentul lui facebook.

  5. Nu se vorbeste deloc de Gmail in toate aceste conversatii despre Google+. Ca sa intri in “retea”, trebuie sa fii utilizator de Gmail. Este o bariera, dar si un mare avantaj competitiv pentru Google. Gmail este de departe cel mai ok serviciu de email; odata descoperit de noii utilizatori, vor fi locked-in pentru multa vreme.

  6. Google are unelte si acum de targetare eficiente a se vedea cautarea personalizata care ma scoate pe mine din sarite cateodata pentru ca nu prea pot sa vad rezultatele SEO asa cum trebuie. Cred ca noul Google+ o sa castige deoarece lumea reactioneaza foarte bine la nou.

    Apropo rezolva problema asta Fatal error: Out of memory (allocated 15990784) (tried to allocate 30720 bytes) in /home/ciprian/cipriangavriliu.ro/wp-content/plugins/subscribe-to-comments/subscribe-to-comments.php on line 149

  7. Era nevoie de acest plus pentru cei de la Google. In ultima perioada Facebook-ul e intr-o ascensiune totala, reusind chiar sa depaseasca in pr marele google, asa cum a zis si shaman, insa nu cred in acest proiect. E nevoie de mai mult ca sa dizolve concurenta

  8. Google + are mult de mancat pana sa devina cu adevarat un competitor Facebook. Intr-adevar, a reusit sa ajunga deja la 10 milioane de utilizatori, dar ma indoiesc ca sunt multi care au renuntat la Facebook pentru Google +. E un lucru nou, multi isi fac cont doar sa vada cum e. Mai e mult de munca din partea celor de G pana sa fure din cota de piata Facebook.

    Cu toate astea, la resursele, oamenii si numele Google, sunt convins ca vom vedea multe batalii Google vs Facebook in viitor apropiat !

  9. La inceput a fost hi5 , era fitza sa ai cont acolo , dupa aceea a aparut facebook si este in mare voga acum, nu stiu twitter cat a prins la noi dar in strainatate este utilizat. Oamenii sunt deschisi la nou si e de ajuns sa migreze cativa ca va deveni si nea google de mare fitza.

  10. Daca stau sa ma gandesc mai bine google + nu cred ca va avea prea mare succes fata de facebook, dar statisticile ma contrazic… Timpul le va rezolva pe toate

  11. Retelele de socializare, TOATE, au un scop suprem, scopul primordial: marketingul. Pariu ca Google+ nu da doi bani pe numarul celor care isi pun poze sau isi comenteaza gandurile triste, ci pe aia care folosesc reteaua cu scop de marketing. inainte de toate, reteaua de socializare este suportul unei afaceri. vezi SEO, cata nevoie ai de linkuri, pagini, accesarii, etc

  12. Cine stie, cum Facebook a devenit popular in doar cativa ani, tot asa si Google + se poate ridica in doar cativa ani. Poate ca o sa ajunga cea mai mare retea de socializare daca o sa puna tot site-ul la punct.

  13. Cam mult spus ca google+ este un adversar pt facebook …..Eu cred ca google incearca prin +1 sa personalizeze rezultatul cautarilor … si in felul asta sa filtreze problema care o au cu continutul nerelevant la cautari .Cred ca cel mai mult din acest proiect o sa aiba de castigat cei care isi fac promovare a site-urilor cu Google

  14. S-a aprins dezbaterea :) . Să vedem cum își joacă cărțile ambele tabere. Facebook a devenit greoi, aglomerat, obositor și pretențios. Dacă continuă așa, oamenii vor renunța la el sau se vor limita la interacțiuni de bază.

    În “plus” nu prea am văzut nimic de la FB care să meargă cu adevărat în zona de social. Îmi e mai greu să creez conexiuni cu oamenii decât acum un an spre exemplu. Parcă asta era ideea, pe care construiești apoi modelul de business și compania/corporația.

  15. Interesant articol.
    Google are un climbing fulminant, 25 mil utilizatori intr-o singura luna fata de FB in 3 ani. Pare promitator si nu prea, pentru ca in mom. aparitiei FB, 10% din utilizatorii de www stiau cu ce se mananca o retea de socializare, iar acum lucrurile stau cu totul altfel.

  16. Eu m-am saturat de Facebook, daca Google vine cu ceva nou ma mut. Sunt sigur ca o sa ne “loveasca” cu ceva surprinzator, Hangout-ul e dragutel, sa vedem cam ce imbunatatiri o sa aduca…

  17. Ciprian, nu-ti impartasesc viziunea. Daca ar fi sa analizam coeficientul de inteligenta al populatiei la nivel global, am vedea un nivel relativ scazut. Facebook e instrumentul perfect pentru cei fara ocupatie, cei plictisiti, dar nu numai. Acestia n-o sa se planga de faptul ca site-ul e greoi, pretentios etc. Atata timp cat le merge FarmVille, toate bune!

  18. Google e mult mai puternic decat Facebook overall.
    In 2010 in USA Google 160 milioane de unici vs. Facebook 120 mil.
    Daca cei de la Google fac ceva in plus fata de Facebook, pe Google+, va trece lumea exact cum s-a trecut de la Hi5 la Facebook.
    Sunt curios cine va castiga batalia, avand in vedere ca Google pleaca de la start “cu un minut mai repede”(din cauza traficului generat – lider global) decat Facebook

  19. Sunt de acord cu tine. Facebook a devenit prea stufos, chiar greoi as putea spune. Am inceput sa-l folosesc mai rar, insa nu m-am orientat spre Google +.

    Avem deja experienta Hi5, apoi Facebook, care a avut un boom puternic, dar care se sufoca prin functiile sale.

    Google + ar trebui sa aiba functii diferite si sa acopere golurile Facebook-ului. Cred ca asta ar fi solutia.

  20. Cred ca a devenit o parere generala ca Facebookul va a avea foarte multe lucruri de pierdut in detrimentul lui Google+. Impartasesc ideile tale in ceea ce priveste modul in care Google+ se impune si se va impune in Social Media. Imi da impresia ca in momentul cand isi va atinge ‘scopul’ Facebook-ul va parea doar un playground pentru pusti, iar adevarata retea sociala pentru maturi se va muta pe Google+. Oricum, gasesc de-a dreptul incitanta aceasta lupta, pt ca miza nu este tocmai micuta. Am tot urmarit filmuletele de promovare pt Timeline, apps, cu Mark Zuckerberg; Afiseaza un optimist si o exaltare care nu stiu cat timp vor mai dura. E un fel de: to be continued :)

  21. Între timp Faceboook a contraatacat inteligent și a implementat exact acele opțiuni care determinau oamenii să ia în considerare Google+ .

    Google+ are nevoie de timp să devină mai închegat, să își cristalizeze viziunea, dar clar nu a ieșit încă din cărți.

  22. G+ are avantajul ca este un serviciu Google. Faptul ca majoritatea covarsitoare a oamenilor foloseste Google Search va duce automat la o popularizare a G+ in detrimentul Facebook. E de ajuns sa ne uitam la faptul ca rezultatele G+ sunt indexate rapid de Google Search.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>