Antreprenorul abuzat emotional

photo by exfordy | articol apărut în suplimentul Antreprenor, Business Standard

Pentru majoritatea antreprenorilor, spiritul de sacrificiu este subinteles, cu precadere in perioada de start-up a unui business. Program de munca infernal, nopti nedormite, multitasking, luni cu castiguri mai mici decat majoritatea angajatilor, acestea sunt etapele prin care au trecut multi antreprenori romani. Cand devine insa prea mult si cum ne dam seama cand trecem o linie spre un efort inutil si costisitor?

Un tipar comportamental pe care il intalnesc din ce in ce mai des in jurul meu este antreprenorul abuzat emotional de catre angajati.

Cel care trebuie sa dea rapoarte, sa munceasca pentru a repara greselile angajatilor, sa le compenseze “problemele personale” prin munca de unul singur, noaptea tarziu, la birou. Peste 90% dintre antreprenorii pe care ii cunosc au trecut prin aceasta perioada si, ceea ce este si mai trist, multi dintre ei sunt inca blocati aici.

Peste toate, ramane o intrebare esentiala: cum te protejezi de aceasta capcana? Un prim proces esential este contractarea initiala cu fiecare angajat in parte, urmata de responsabilizarea si integrarea in echipa sau, dupa caz, renuntarea cat mai rapida la acel membru. Ca antreprenor, construiesti un sistem cu o cultura proprie, care aduna in jurul lui oameni cu valori comune. O greseala fatala pe care o poate face un antreprenor este incercarea de a tine pe toata lumea fericita si satisfacuta, in permanenta. Pretul sustinerii incompetentei sau a stilului relaxat al unora se traduce in propria nefericire, fireasca dupa ce ai preluat pe umeri zeci sau sute de probleme profesionale si emotionale.

Cum te protejezi de abuzul emotional din partea angajatilor? Inceteaza sa te mai consideri responsabil pentru absolut tot ceea ce se realizeaza in echipa. Ia-ti doua-trei zile, in mijlocul saptamanii, pentru o iesire la munte, pentru intalniri de business sau la cafea. Stabileste clar asteptari si reguli pentru fiecare angajat, seteaza obiectivele si urmareste indeplinirea lor. Nu incerca sa ii protejezi pe cei care nu si-au realizat atributiile.

Dar, mai important decat orice, ar fi increderea in tine si leadershipul pe care il impui. Cand esti relaxat si ai control asupra propriilor emotii, sigur echipa te va respecta si isi va urmari atributiile. Cand esti stors de munca, epuizat, slab, frustrat din cauza supraaglomerarii, esti victima perfecta pentru abuz emotional sau poate chiar seful perfect in fata caruia sa iti prezinti demisia.

Majoritatea antreprenorilor sunt obsedati de control, dar o lege de baza spune: cu cat predai controlul in cadrul echipei, cu atat vei fi mai in control. Este un proces sfasietor, dureros, dar care merita efortul. Priveste lucrurile in ansamblu, nu tolera incompetenta si creeaza un mediu performant, cu un leadership puternic. Una dintre cele mai frumoase bucurii ale antreprenoriatului este libertatea. Nu ti-o fura singur, zi de zi, doar dintr-un simt exagerat de responsabilitate.

Succes in toate!

Facebook comments

2 Comments

Leave a Comment
  1. Încerc să adaug câteva idei, ca o persoană care-și recumoaște trecutul și de ce nu și prezentul, (într-o măsură mai mică) în rândurile de mai sus. Deasemenea văd zi de zi alți antreprenori care clar sunt “blocați aici”.
    Consider în primul rând că acest mesaj este unul care ar trebui să ajungă la antreprenori.
    În continuare cei care-l citesc, trebuie să-l și priceapă, dar mai important este să îl pună în aplicare, pas cu pas, lucru pe care îl știm că funcționează foarte greu dacă nu sunt susținuți. (know how, comunicare)
    Nu în ultimul rând mă îmbucură ideea că există persoane care se preocupă de această temă în România și dacă se implică în continuare nu pot decât să-i apreciez.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>