2 paradigme şi 27 de tactici care aduc trafic pe site-ul tău

Cea mai răspândită întrebare pe care o aud când vine vorba de marketingul online e: cum aducem trafic pe site (blog/eshop/minisite/etc)? Pentru că răspunsul e unul stufos şi greu de digerat, am căutat un sistem simplu de categorii în care să pot grupa toate taticile care aduc vizitatori.

De aproximativ 8 luni am creat un sistem propriu pe care îl folosesc când vorbesc cu clienţii sau toţi cei interesaţi de marketingul online. Principalele 3 atribute pe care le căutam: să fie simplu, uşor de înţeles şi reprezentativ.

Am ajuns la 2 paradigme care generează 2 categorii:

1. Cu bani

2. Cu valoare

Care este diferenţa între cele 2 categorii?

Probabil întrebarea asta ţi-a trecut  prin cap când ai citit listele de mai sus. Cu siguranţă şi banii reprezintă o valoare directă, pe care o poţi oferi pentru a atrage vizitatori. Diferenţa majoră e următoarea: în cazul 1 aloci resursele pentru a cumpăra atenţia spre deosebire de cazul 2 în care aloci resursele pentru a crea valoare autentică pentru vizitatorii tăi.

Internetul a încurajat de la apariţie egoismul oamenilor în faţa brandurilor şi companiilor. Tradus spectaculos ar suna: “consumer is king” realitate pe care nu o poţi ignora ca marketer. Pe de altă parte, ţinând cont de timpul limitat pe care îl ai la dispoziţie către ce categorie ar trebui sa îţi direcţionezi atenţia?

Cu primele tehnici poţi atrage, în funcţie de resurse, un trafic masiv. Dar nu trebuie să uiţi 2 întrebări:

  1. Traficul pe care îl atrag este de calitate (comunic  în locurile relevante, cu mesaje relevante, cu un mix de media relevant)?
  2. Ce se va întâmpla cu vizitatorii după ce au ajuns pe site-ul (…) meu: le ofer informaţiile şi cadrul pentru a realiza acţiunile şi obiectivele pe care le doresc?

Dacă mergem către categoria 2, e justificat să îţi vină în minte alte 2 întrebări:

  1. Cum vor ajunge vizitatorii pe site, dacă nimeni nu ştie despre el?
  2. Cum fac să atrag primii vizitatori interesaţi, care vor propaga mai departe mesajul?

O încep tot cu o întrebare: câte clipuri de pe TED ai urmărit până acum şi câte reclame/campanii TED ai văzut în România? Întotdeauna oamenii vor face trimiteri către conţinut valoros, relevant şi de ajutor. Cea mai simplă cale de a atrage primii vizitatori este să intri în grupurile, cluburile, comunităţile şi reţelele sociale existente, să le spui că exişti şi îi poţi ajuta. Restul va veni de la sine, ajutat şi de un efort de a menţine legăturile create.

Ce faci însă dacă îţi doreşti volum, viteză sau un trafic constant? La care categorie de tehnici e bin să apelezi? Cu care este bine să începi şi cum îţi dai seama de asta?

Abordarea “cu bani” şi “cu valoare”

Este nebunesc să afirmi că existe reţete valide 100% în marketingul online: de fiecare dată se schimbă domeniul, produsul, preţul, resursele, brandul, promovarea, oamenii şi multe alte lucruri. Dar atunci când cineva îmi cere să îi recomand o abordare în obiectivul de a atrage trafic relevant, de cele mai multe ori ajung la: “cu bani” dar şi “cu valoare”.

Aşa te asiguri că iei ce e mai bun din ambele categorii: întâi creezi valoare autentică pentru potenţialii consumatori şi apoi foloseşti resursele pentru a le atrage cât mai rapid atenţia. În funcţie de strategie, obiective, resurse umane, ROI, climat organizaţional, etc. vei alege apoi tehnicile care se ţi se potrivesc cel mai bine.

Să priveşti lucrurile din ambele perspective presupune o schimbare de paradigmă. Poate fi un proces mai lung, dar la capătul lui performanţele vor evolua mult.  Şi să nu uităm că nu va mai fi mult până nu vei mai avea de ales: tu mai stai astăzi pe un site care un îţi oferă instant lucrurile pe care le doreşti? Exact la fel privesc şi consumatorii tăi lucrurile.

Astăzi e momentul perfect pentru a tăia din bugetul categoriei 1 în detrimentul categoriei 2. Astăzi. Spor!

Toate ideile formulate mai sus şi lista de tactici rămân deschise şi mi-ar plăcea să veniţi cu adăugiri.

*Notă: articolul este adresat către companii/firme/organizaţii/etc. Este posibil ca unele lucruri să se aplice şi în alte cazuri, fără a avea pretenţia de a oferi o acoperire detaliată.

*Notă 2: afilliate marketing este singura tactică care intră în ambele categorii. Dacă ne gândim, clientul plăteşte pentru realizarea unei acţiuni, dar în acelaşi timp are un câştig suplimentar prin expunerea brandului. În al doilea scenariu, valoarea este creată de publisher.

Facebook comments

25 Comments

Leave a Comment
  1. Ciprian, tot voiam sa fac o sublimiere a unui lucru care mi se pare ca nu se vede chiar din prima in textul tau.
    Cand vorbim despre marketing online, vorbim de fapt de niste maniere de a crea valoare pentru un brand/ produs etc. Miza nu este traficul, ci ea este valoarea (iar traficul este un mecanism care in multe cazuri ajuta la a crea acea valoare). Asa incat, daca primul caz, “cu bani”, genereaza trafic (adica aduce utilizatorul spre un loc unde ar trebui sa gaseasca valoare), cazul al doilea ofera (daca tacticile sunt bine facute)valoare in sine, o valoare diferita oarecum si complementara primeia. Sunt, vorba filosofului, categorii diferite… ;) ) Si, intr-adevar, ca sa poti vedea lucrurile asa, iti trebuie o schimbare fundamentala a modului de a privi marketingul (si cu atat mai mult plodul asta cu aluri de fat-frumos care e online marketingul).
    Articolul excelent in claritate si intentionalitate, altfel. Si mult spor in a echilibra distributia bugetelor intre cele doua sisteme. :)

  2. @Gabriel: mulţumesc pentru adăugiri. Nu am vrut să vorbesc din perspectiva marketingului online ci m-am referit strict la tactici prin care să atragi trafic.

    Întradevăr, lucrurile sunt mult mai complexe dacă ne uităm mai de sus.

  3. Inainte preferam punctul 2 datorita bugetului redus, acum il prefer datorita calitatii traficului, numeroaselor posibilitati si, intr-o mica masura, a orgoliului meu nebun de a nu plati pentru trafic.

    Aproape toate veniturile mele vin acum din bloguri si mi se pare mult mai greu sa promovezi un blog prin publicitate platita ( de orice fel ), decat prin metodele enumerate la punctul 2. Blogul e o sursa de informare si divertisment si nu trebuie sa platesti pentru ca convinge pe cineva sa-l citeasca. E un produs pe care il alegi din numeroase criterii, mai putin costul, pentru ca este gratuit.

  4. buna sinteza, Ciprian.
    asa la prima vedere poate as mai adauga la 2 pe langa schimb de banner+inscriere directoare si

    relatiile parteneriate intre diferitele siteuri….

    si aici intra mai multe formule (unele s-ar putea sa intre si in categoria 1, dar nu neaparat)…

    parola este: ‘reciproc avantajos’
    Tibi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>