Cea mai răspândită întrebare pe care o aud când vine vorba de marketingul online e: cum aducem trafic pe site (blog/eshop/minisite/etc)? Pentru că răspunsul e unul stufos şi greu de digerat, am căutat un sistem simplu de categorii în care să pot grupa toate taticile care aduc vizitatori.
De aproximativ 8 luni am creat un sistem propriu pe care îl folosesc când vorbesc cu clienţii sau toţi cei interesaţi de marketingul online. Principalele 3 atribute pe care le căutam: să fie simplu, uşor de înţeles şi reprezentativ.
Am ajuns la 2 paradigme care generează 2 categorii:
1. Cu bani
- Display Advertising (bannere) în regim CPM/CPC/CPA/CPS
- Publicitate contextuală (Google Adwords, FaceBook Ads, Neogen Ads, eTarget, Beyond Media, Arbo Context, TradeAds)
- Advertoriale
- Activism online
- Rich Media Ads (la noi îmi vine în minte EyeBlaster)
- Behavioural targeting (la noi prin HTTPOOL )
- Affiliate marketing (2 Parale)
- Video advertising (Trilulilu, Realitatea)
- Sponsorship
- Email marketing – includere platita
2. Cu valoare
- Content marketing: video, audio, text, interviuri, webinarii, podcasting
- SEO
- Activitatea pe retele sociale (Linked In, Facebook, Flickr, Youtube, etc. )
- Microblogging (Twitter)
- Email marketing – lista proprie
- PR online
- Blogging
- Unelte & aplicaţii interactive
- Branded Utility
- Affiliate marketing (2 Parale)
- Concursuri
- Viral marketing
- Advergames
- Widgets
- RSS pentru distribuirea conţinutului
- Schimb de linkuri/bannere
- Subscriere directoare
- Semnaturi in e-mail si pe forumuri
Care este diferenţa între cele 2 categorii?
Probabil întrebarea asta ţi-a trecut prin cap când ai citit listele de mai sus. Cu siguranţă şi banii reprezintă o valoare directă, pe care o poţi oferi pentru a atrage vizitatori. Diferenţa majoră e următoarea: în cazul 1 aloci resursele pentru a cumpăra atenţia spre deosebire de cazul 2 în care aloci resursele pentru a crea valoare autentică pentru vizitatorii tăi.
Internetul a încurajat de la apariţie egoismul oamenilor în faţa brandurilor şi companiilor. Tradus spectaculos ar suna: “consumer is king” realitate pe care nu o poţi ignora ca marketer. Pe de altă parte, ţinând cont de timpul limitat pe care îl ai la dispoziţie către ce categorie ar trebui sa îţi direcţionezi atenţia?
Cu primele tehnici poţi atrage, în funcţie de resurse, un trafic masiv. Dar nu trebuie să uiţi 2 întrebări:
- Traficul pe care îl atrag este de calitate (comunic în locurile relevante, cu mesaje relevante, cu un mix de media relevant)?
- Ce se va întâmpla cu vizitatorii după ce au ajuns pe site-ul (…) meu: le ofer informaţiile şi cadrul pentru a realiza acţiunile şi obiectivele pe care le doresc?
Dacă mergem către categoria 2, e justificat să îţi vină în minte alte 2 întrebări:
- Cum vor ajunge vizitatorii pe site, dacă nimeni nu ştie despre el?
- Cum fac să atrag primii vizitatori interesaţi, care vor propaga mai departe mesajul?
O încep tot cu o întrebare: câte clipuri de pe TED ai urmărit până acum şi câte reclame/campanii TED ai văzut în România? Întotdeauna oamenii vor face trimiteri către conţinut valoros, relevant şi de ajutor. Cea mai simplă cale de a atrage primii vizitatori este să intri în grupurile, cluburile, comunităţile şi reţelele sociale existente, să le spui că exişti şi îi poţi ajuta. Restul va veni de la sine, ajutat şi de un efort de a menţine legăturile create.
Ce faci însă dacă îţi doreşti volum, viteză sau un trafic constant? La care categorie de tehnici e bin să apelezi? Cu care este bine să începi şi cum îţi dai seama de asta?
Abordarea “cu bani” şi “cu valoare”
Este nebunesc să afirmi că existe reţete valide 100% în marketingul online: de fiecare dată se schimbă domeniul, produsul, preţul, resursele, brandul, promovarea, oamenii şi multe alte lucruri. Dar atunci când cineva îmi cere să îi recomand o abordare în obiectivul de a atrage trafic relevant, de cele mai multe ori ajung la: “cu bani” dar şi “cu valoare”.
Aşa te asiguri că iei ce e mai bun din ambele categorii: întâi creezi valoare autentică pentru potenţialii consumatori şi apoi foloseşti resursele pentru a le atrage cât mai rapid atenţia. În funcţie de strategie, obiective, resurse umane, ROI, climat organizaţional, etc. vei alege apoi tehnicile care se ţi se potrivesc cel mai bine.
Să priveşti lucrurile din ambele perspective presupune o schimbare de paradigmă. Poate fi un proces mai lung, dar la capătul lui performanţele vor evolua mult. Şi să nu uităm că nu va mai fi mult până nu vei mai avea de ales: tu mai stai astăzi pe un site care un îţi oferă instant lucrurile pe care le doreşti? Exact la fel privesc şi consumatorii tăi lucrurile.
Astăzi e momentul perfect pentru a tăia din bugetul categoriei 1 în detrimentul categoriei 2. Astăzi. Spor!
Toate ideile formulate mai sus şi lista de tactici rămân deschise şi mi-ar plăcea să veniţi cu adăugiri.
*Notă: articolul este adresat către companii/firme/organizaţii/etc. Este posibil ca unele lucruri să se aplice şi în alte cazuri, fără a avea pretenţia de a oferi o acoperire detaliată.
*Notă 2: afilliate marketing este singura tactică care intră în ambele categorii. Dacă ne gândim, clientul plăteşte pentru realizarea unei acţiuni, dar în acelaşi timp are un câştig suplimentar prin expunerea brandului. În al doilea scenariu, valoarea este creată de publisher.
Facebook comments