11 idei şi observaţii după IMTO 2009

*Notă: dacă nu ştii, IMTO (Internet Myths Trends & Opportunities) este un eveniment dedicat mediului online organizat de agenţia pe care o conduc, PlayTheBalls, care tocmai a avut a 2-a ediţie.

Nu o să intru foarte mult în detaliile legate de organizare, desfăşurare, etc. Găsiţi multe informaţii despre asta pe blogul oficial la IMTO.

O să scriu în schimb x idei şi observaţii cu care am rămas dupa ediţia din acest an.

1. Oamenii caută soluţii concrete la nevoi concrete

Am rămas surprins să văd numărul foarte mare de întrebari avansate, detaliate pe care le-au expediat cei din sală. Cred că destul de mulţi au prins bazele conceptelor de online (ca informaţii) şi încep să caute lucruri concrete.

M-am bucurat să vad că ideea de a crea un eveniment care are la bază multe date, soluţii, experienţe, studii de caz şi know real a prins bine şi a găsit numeroşi adepţi.

2. Valorile încep să iasă la iveală

Deşi se spune că în onlineul românesc se mişcă lucrurile foarte greu şi valorile sunt recunoscute greu, nu sunt personal de acord. S-a văzut asta în prestaţia excelentă a speakerilor şi felul cum au fost primiţi de public.

Deşi sunt încă experţi peste experţi autoproclamaţi, oamenii au început să îi taxeze vizibil şi cred că vom vedea un trend puternic în 2010 şi 2011. Excepţiile există, binenţeles.

3. Social media creşte mult mai repede decât ar crede oricine

Anul trecut principalul laitmotiv au fost blogurile. Anul acesta s-a vorbit mult despre social media. Şi nu cred că a fost vreo exagerare, pur şi simplu creşterea social media în România este explozibilă şi începe să fie o componentă zilnică a vieţii multor români.

Cred că social media are suficientă sevă cât să fie principalul concept legat de online şi în 2010 şi 2011.

4. Contentul este încă neglijat

Conţinutul privit ca informaţie utilă, interesantă, utilă pentru consumatori. Din păcate lucrurile se schimbă greu aici şi majoritatea refuză să asculte. Spunea Dorin de user generated products, da, cred că vom avea multe studii de caz faine din afară, dar în .ro lucrurile se vor mişca mai greu.

5. Onlineul devine (mai) interesant pentru companii

Chiar dacă iniţial vorbim de interes, generat în mare parte de PR-ul foarte bun de care a avut parte în acest an, onlineul începe să facă valuri în rândul marketerilor şi companiilor.

Mişcările vizibile se vor vedea probabil în 2 – 3 ani, când companiile vor încerca să folosească cu adevărat mediul online, nu doar conceptele limitate din publicitatea pe Internet.

6. Nişele

La orice nivel, nişele încep să iasă în evidenţă. Preferinţele devin suficient de diversificate pentru a încuraja apariţia nişelor interesante. Am rămas surprins să văd că peste jumătate din participanţii de a 2-a zi au fost convinşi să se înscrie de un anume workshop (deşi au declarat apoi că întregul eveniment a meritat).

Şi ca un sneak preview, tot pe ideea asta se va dezvolta şi IMTO în anii următori.

7. Comunităţile se dezvoltă mai uşor în provincie

Cum observa şi Dorin, oamenii au mai mult timp, mai multă disponibilitate, mai multă deschidere, este cumva firesc. Plus că este mult mai greu să o dai pentru că impactul este imediat. Am observat tendinţa asta în mai multe comunităţi în care am fost implicat sau am făcut parte.

În direcţia asta anunţăm şi multe noutăţi legate de ODO în curând.

8. Iaşul rămâne un oraş de poveste

Cu toate metehnele vizibile şi enervante, este un oraş în care descoperi poveşti, oameni, locuri, linişte, dorinţa de a trăi mai intens. Mai ales toamna printre frunze, pale de vânt şi o ceaţă de seară.

9. Se trece uşor peste directa de stânga în business

Cumva ciudat, dacă mă uit ce se întâmpla la punctul 1, dar este încă o problemă reală. Lipseşte consistenţa la nivelul lucrurilor de bază executate excelent, lipseşte temelia solidă pe care să poţi construi.

Cumva face parte din psihologia nerăbdătoare a românilor, învătaţi cu “trebuie până mâine”. Lucrurile solide se construiesc în timp şi cu efort, oricât de mult căutăm scurtături (care ne fac drumul mai lung până la urmă).

10. Nu avem spirit de competiţie adevărat

Când vorbim de business, de viaţă, de studenţi, de multe domenii ale societăţii, 20 de ani nu sunt nici pe departe suficienţi pentru a construi un spirit de competiţie. Mai trist este că mulţi nici nu înţeleg înca asta, suficient pentru a începe să construiască.

Hai să nu mai plângem după concepte prăfuite, să ne ridicăm cu forţă de jos în lumea anului 2009.

11. E greu

O da… E greu, e foarte greu. Ştiu asta după ce am băgat mii de ore de muncă în evenimentul ăsta, în încăpăţânarea de a vorbi despre online marketing, în 2009, în provincie. E greu pe toate planurile şi din toate direcţiile.

Dar ghici ce? Nici nu cred că va fi mai uşor de acum înainte. Poate că anul viitor merge şi mai greu, iar 2011 ne prinde slăbiţi şi vlăguiţi şi cu multe companii invadatoare din vest, gata să ne fure şi bucăţica asta mică de piaţa. Dar atâta timp cât încă există şi vor exista învingători, de ce să nu fii printre ei?

12. Suntem irelevanţi într-o lume care ţipă după relevanţă

Toată lumea vorbeşte despre ea, despre proiectele, campaniile, experienţele proprii. Toată lumea vorbeşte despre relevanţă. În acelaşi timp foarte puţini dintre noi suntem cu adevăraţi relevanţi pentru cei din jur.

Sufocaţi de complicaţii inutile, să ajungem la lucrurile simple, relevante şi care contează va fi una dintre cele mai mari provocări ale viitorului.

13. The World is changing!*

Da. Dacă ar exista un singur lucru de care sunt sigur, asta ar fi. Culmea este că mulţi din cei care refuză schimbarea, o generează de fapt prin apartanenţa la idei, produse şi unelte care îi compun motorul de bază.

Pentru că e mai uşor, mai util, mai relevant. Cât de repede reuşim să ne schimbăm va fi unul din factorii de bază ai reuşitei.

“Nu supravieţuiesc speciile cele mai puternice, nici cele mai inteligente, ci cele mai uşor adaptabile.” – Ch. Darwin

* Titlul prezentării lui Dorin Boerescu este inspiraţia pentru ultimul punct. Şi prezentarea în sine, binenţeles.

Facebook comments

6 Comments

Leave a Comment
  1. Poate are dreptate Darwin, dar e pacat ca trebuie sa ne adaptam la tehnologia asta moderna. O sa ajungem ca in “WALL-E”, cu deosebirea ca noi o sa stam pe scaunele din fata calculatoarelor. Vanzarile online sunt in crestere accelerata, deci si publicitatea va migra spre aceasta zona. Intr-un fel e bine: vor fi multe locuri de munca acasa…

  2. Da .. oameniii cauta pe net soluţii concrete la nevoi concrete …
    Am facut un test online pentru alcoolism …. de genul sunt alcoolic? si acest proiect imi confirma cerinta de solutii concrete la nevoi concrete

  3. Poate evolutia asta incearca sa ne usureze viata si sa mai diminueze stresul, dar pe mine ma inspaimanta. O sa ajungem roboti. In curand o sa mancam cu tastatura, o sa facem dragoste cu imprimanta si o sa iesim la fotbal… online.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>